...

Belgische kunstenaars doen het erg goed in het buitenland. We denken bijvoorbeeld aan Koen Van Mechelen, Rinus Van de Velde, Berlinde De Bruyckere, Francis Alÿs, Luc Tuymans uiteraard... Ook Johan Creten past in dit rijtje. De kunstenaar uit Sint-Truiden die zijn atelier heeft in Parijs, is een van de internationale vaandeldragers van de hedendaagse keramiekkunst. Wat hij nu in het vroegere zwembad van Roubaix presenteert, prikkelt eenieders verbeelding. Vóór het museum wordt u meteen ontvangen door een van zijn meest bekende werken, De Vleermuis. Het bronzen beeld ziet er nog dreigender uit dan voorheen, nu de vleermuis ook vereenzelvigd wordt het covidvirus. Het monumentale dier slaat zijn vlerken open en kijkt je vervaarlijk aan, als zou het zijn vleugels om je heen dichtklappen en je voor consumptie meevoeren naar een donker hol. Johan Creten heeft iets met dieren. Dat blijkt in het museum waar hij twee zalen vult met een 17-tal haast surrealistisch aandoende exemplaren uit het dierenrijk. Zo maakt hij van een slak, een spin, een vlieg, een everzwijn of een zeepaardje monumentale uitvergrotingen die uit een of ander middeleeuws 'bestiarium' - meteen de titel van de tentoonstelling - of rariteitenkabinet ontsnapt lijken. Het lijken wel monsters die je met hun vervaarlijke kaken kunnen vermorzelen. Maar de dieren hebben ook menselijke trekjes, zoals de vlieg die zowaar een uitgesproken erotische houding aanneemt. Creten is een meester in de keramische kunst. Zijn werk blinkt niet alleen uit door de kracht van het beeld, zijn dromerige inhoud, maar ook door de technische beheersing van het vuur en de materie en de glanzende kleurenpracht van het email. Het resultaat zijn droombeelden die allerlei gevoelens bij de kijker wakker maken. ' Pas de nature morte ici', lezen we, ' tout est vivant, tout pulse et tout tremble.' Vergis u niet: de tentoonstelling Bestiarium gaat over u en ik als homo sapiens. De dieren staan symbool voor de mens, die meedraait in een wereld van conflict en ontreddering, maar ook van vreugde en hoop. In de vaste collectie van La Piscine kan je ook het 20 jaar oude werk C'est dans ma Nature zien, een serie bas-reliëfs die Johan Creten in Parijs realiseerde en jarenlang in Mechelen, in de Hogeschool Thomas More en nadien in galerie Transit, tentoongesteld werd.Bezoek in La Piscine ook de tijdelijke tentoonstelling van Boris Taslitzky, een kunstenaar die bij ons minder bekend is maar wiens beklemmende oeuvre in deze oorlogstijden verrassend actueel is.