...

Vanessa Kirby leerden we kennen als de wulpse Prinses Margaret in de televisiereeks The Crown. Sindsdien bleek dat ze zowat alles kan vertolken op het witte doek (de White Widow in Mission Impossible: Fall Out) of in het theater (Miss Julie of Stella in A Streetcar Named Desire)."Ik was op zoek naar een rol die me zou bang maken", vertelde ze in interviews, "toen ik het script las, beangstigde me dat volledig. Het was een verhaal dat ik nog nooit eerder op het scherm zag. Het was iets waar mensen niet vaak over spreken en ik voelde sterk aan dat dit moest verteld worden." Tijdens haar research bracht ze heel wat tijd door met vrouwen die hetzelfde tragische verlies leden. Door de vertellingen over hun onmetelijk verdriet en de dagdagelijkse verontwaardiging waarmee ze te kampen kregen vond Kirby het haar taak deze verhalen te honoreren. Ze besefte dat de maatschappij niet weet hoe daarover te praten en hoe weinig steun er wel is. "Ik hoop dat de film het debat aanwakkert en eindelijk die ondersteuning biedt. Dit is een verhaal over iets dat veel meer vrouwen overkomt dan we ons realiseren. Een van mijn favoriete films ooit is Trois Couleurs: Bleu en ik denk dat we met deze film op dezelfde nagel kloppen."Vanessa Kirby krijgt in Pieces of a Woman fraai weerwerk van Ellen Burstyn ( Alice Doesn't Live Here Anymore, Requiem for A Dream) en de verguisde Shia Leboeuf ( Transformers) die in opspraak kwam wegens aantijgingen rond huishoudelijk geweld.Pieces of a Woman is de eerste Engelstalige film van de Hongaarse regisseur Kornel Mundruczo. Misschien zag u (zijn ook al medische getinte) Johanna die in 2005 de gerenommeerde L' Age D'or-prijs wegkaapte, uitgereikt door de Brusselse CINEMATEK en met ondergetekende in de jury. Pieces of a Woman is de vrucht van de samenwerking met zijn echtgenote en scenariste Kata Weber. Het echtpaar had zelf met een zwaar verlies te kampen maar niet zo verschrikkelijk als het drama uit de film. Het inspireerde hen eerder al tot een theaterstuk maar de film is niet louter een verfilming daarvan.Voor de cruciale rechtbankspeech haalden Mundruczo en co inspiratie bij Robert Bressons Procès de Jeanne d'Arc. "We wilden vooral geen Hollywoodtoestanden. Het idee was om heel monotoon te zijn in de muzikale zin van het woord. Martha spreekt een heel eenvoudige maar diepmenselijke taal. Vanessa's vertolking is daar ongelooflijk. "Haar spanningsboog in de film is dat ze alles binnenhoudt tot die scène in de rechtbank", duidt Kirby. Mundruczo: "Doorheen de film en haar diepe rouw, vindt ze stukken van zichzelf, fragmenten die al die verscheidene mensen van haar willen. Zo vindt ze haar stem wat alleen lukt na verlies en zwaar trauma." Mundruczo hoopt dat de toeschouwers empathie tonen, haar drama delen en kracht putten uit haar moed en haar bereidheid tot vergeving. Belangrijk voor hem is de gedachte dat we onze eigen weg banen door verdriet.Weber en Mundruczo verklaren dat ze tijdens het maken van de film zelf nieuwe inzichten kregen in hoe het verlies dat ze ervoeren hen veranderde. "Er waren momenten dat we de grond onder de voeten voelden wegzinken en we niet konden vatten wat er gebeurde", vertelt Mundruczo. "Je tracht naar antwoorden te zoeken, al heeft dat het merendeel van de tijd geen zin en drijft het je tot waanzin. Dan biedt kunst steun om het onzegbare toch te kunnen overbrengen. Kunst is rationeel maar ook spiritueel. Zonder het maken van deze film waren we niet wie we nu zijn." Het begin van een nieuw jaar biedt wel vaker een pak films die later hoog in de eindejaarslijstjes prijken. Dat blijkt ondanks corona nu gelukkig ook het geval met Pieces of a Woman. Zowel cinematografisch als qua maatschappelijke relevantie zullen weinig films in 2021 dit meesterwerk overtreffen.