De deuren van de concert- en theaterzalen openen zich de komende dagen voor wat een concertseizoen vol hooggespannen verwachtingen wordt. Onderstaande drie producties brengen opera- en muziektheaterliefhebbers al meteen in vervoering.
...
DeSingel houdt van donderdag 16 september tot zondag 19 september haar openingsweekend. De spits wordt afgebeten door een ronkende naam uit de operawereld, de Ameri-kaanse mezzosopraan Joyce DiDonato. Zij wordt begeleid door het Italiaanse barokorkest Il Pomo d'Oro. Haar programma gaat van het expressieve theater van Monteverdi, over de inti- miteit van John Dowland, tot de grootse passies van Händel of Hasse. De Munt opent haar seizoen met een wereldpremière van de Belgische componist Kris Defoort die al 20 jaar een belangrijke stem in het hedendaagse muziektheater is. The Time of our Singing is gebaseerd op de gelijknamige, met een Pulitzerprijs bekroonde roman van Richard Powers uit 2003. David en Delia Strom ontmoetten elkaar in 1939. Hij is een geïmmigreerde joodse fysicus uit Duitsland, en zij een jonge in Philadelphia geboren Afro-Amerikaanse met een schitterende stem. Ondanks de racistische voor- oordelen stichten ze een gezin en krijgen drie kinderen die hun eigen weg gaan om dan weer verenigd te worden. Dat gebeurt tijdens een muzikaal improvisatiespel dat klassiek en jazz vermengt. En precies die com- binatie is ook de muzikale biotoop van Kris Defoort die de opera schreef voor een relatief klein orkest waarin klassieke klanken met geïmproviseerde jazz vermengd worden. Opera Ballet Vlaanderen brengt een gloednieuwe productie van Kurt Weills zelden gespeelde Der Silbersee. Het werk werd in 1933 na 16 voorstellingen door de nazi's verboden en belandde op de brandstapel tijdens de boek- verbrandingen in Berlijn. Eén van de aanstootgevende songs was destijds de Cäsar-Ballade, een aanklacht tegen tirannie en een oproep tot revolte. De beroemde Weill-zangeres Lotte Lenya vertelde later hoe het publiek in Leipzig verstijfde bij het weerklinken van deze ballade met de tekst: "Cäsar wilde met het zwaard regeren - maar een mes heeft hem zelf geveld".Regisseur Ersan Mondtag ensceneert het werk nu als theater-in-het-theater. Een gezelschap zoekt in het jaar 2033 een manier om dit werk op te voeren terwijl het fascisme opnieuw voor de deur staat en de sfeer steeds grimmiger wordt. De oorspronkelijke tekst van Georg Kaiser wordt daarom ook aangevuld met teksten van Till Briegleb. Regisseur Ersan Mondtag verduidelijkt: "De vernietiging van democratieën en de gestage opmars van autoritaire leiders vormen parallellen tussen toen en vandaag. Hoe gaan we om met die regimes in onze tijd en in de toekomst? Zullen ook kunstenaars hun leven opnieuw op het spel zetten?"