...

Noord-Frankrijk is bezaaid met topmusea. Naast de succursalen Louvre Lens en Centre Pompidou Metz, heb je nog het Musée Matisse in Le Cateau-Cambrésis, La Piscine in Roubaix, LaM in Villeneuve d'Ascq, het Flanders Museum in Cassel, niet te vergeten de musea in Rijsel, Duinkerke, Valenciennes, Arras... De hoge concentratie van musea dicht bij de grens is er ook en vooral op gericht het Belgische kunstminnende publiek aan te trekken en het toerisme aan te zwengelen in de vroegere industriële sites.MusVerre is daar een mooie illustratie van. Sars-Poteries - de naam zegt het al - is van oudsher een centrum van keramiek, later van glasindustrie. Reeds in 1801 werd er een eerste glasfabriek opgericht, in 1869 volgde een tweede fabriek, en toen die twee in 1883 samensmolten, telde de fusiefabriek 900 werknemers. Maar in 1937 werd de productie plots stopgezet, wat een cataclysme betekende in het dorp, amper een handdoek groot. Ruim 30 jaar later, in 1969 werd in de oude directeursvilla van de glasfabriek een museum geopend, enkele jaren later gevolgd door een glasblazerij waar de vroegere werknemers van de fabriek hun knowhow konden doorgeven aan een jongere generatie.Het museum was meteen een schot in de roos. Sars-Poteries werd een internationaal kunstencentrum waar symposia werden gehouden en tientallen artists in residence werden uitgenodigd om ter plaatse stukken te vervaardigen en workshops te geven. Alzo werd de collectie gestaag uitgebreid met topstukken van de hedendaagse glaskunst. Het museum barstte uit zijn voegen. Het departement nam de zaken in handen en in 2016 verhuisde MusVerre naar een nieuwe constructie, getekend Raphaël Voinchet van het bureau W-Architectures in Toulouse. De lage constructie in Henegouwse blauwe hardsteen harmonieert perfect tussen de weilanden met de grazende runderen.Badend in het licht stelt het museum u een van de belangrijkste collecties glaskunst ter wereld voor. Naast de historische stukken, die herinneren aan de bloei van de glasindustrie in de 19de en begin 20ste eeuw, zijn de ogen vooral gericht op hedendaagse kunst. Glaskunstenaars uit alle continenten zijn er present met topwerken. Als we dan toch een favoriet mogen aanduiden: indrukwekkend, zowel qua technische uitvoering als qua artisticiteit, is het kledingstuk in glas dat alle contouren van het vrouwelijke lichaam verraadt - Seated Dress Impression -van de Amerikaanse Karen Lamonte.Ook tal van Belgische artiesten tekenen present. Onder hen: Koen Vanderstukken, Lieve Van Stappen en Ann Veronica Janssens die in 2016 als eerste een solotentoonstelling kreeg in MusVerre. Kortom: een prachtig museaal gebouw met een unieke collectie. Enig minpuntje: de kunstwerken in glas die in de tuin zijn opgesteld, hebben helaas te lijden onder de wisselende weersomstandigheden en verdienen een betere bescherming.