...

Samen met César, Arman, Niki de Sainte Phalle behoren Pierre Soulages en Yves Klein tot het kransje toonaangevende Franse kunstenaars van wereldrenommee uit de tweede helft van de 20ste eeuw. Yves Klein, geboren in 1929 en bijgevolg tien jaar jonger dan Soulages, overleed reeds in 1962. In zijn korte loopbaan heeft hij echter een baanbrekende rol gespeeld, als voorman van Le Nouveau Réalisme, maar ook en vooral in de ontwikkeling van de internationale hedendaagse kunst waarin diverse disciplines als beeldende kunst en performance samenvloeien.Soulages en Klein hebben elkaar enkele keren ontmoet, in wederzijds respect, maar tot een samenwerking is het nooit gekomen. Hoewel hun werk bij een eerste aanblik erg verschillend lijkt, komen er na het verstrijken van de decennia tal van parallellen aan het licht die deze tentoonstelling tot een van de internationale toppers van het najaar maakt.Was Klein gefascineerd door 'le bleu outremer', dan wordt Soulages geïdentificeerd als de uitvinder van 'l'outrenoir'. Klein werkte jaren aan de creatie van zijn diepblauwe kleur die de mens in staat zou moeten stellen om door te dringen tot een spirituele wereld en nam zelfs een patent op zijn kleur die hij benoemde als 'International Klein Blue', kortweg IKB. Soulages haalde zijn fascinatie voor zwart bij de prehistorische rotsschilderingen en slaagde er na jaren onderzoek in om door een geheime samenstelling van de verf, het zwart een kleur te geven en tot leven te wekken.Werd de artistieke zoektocht van Yves Klein gevoed door spirituele ideeën, dan heeft Soulages zijn hele leven lang elke connectie met hogere sferen ontkend. Dit ondanks zijn fascinatie voor de christelijke geïnspireerde Romaanse kunst, ondanks de briljante glasramen die hij vervaardigde voor de Abbatiale Sainte-Foy in Conques, ondanks het haast sacrale effect dat zijn kunst teweegbrengt.Als je de grote zaal in het indrukwekkende Musée Soulages betreedt, waar je oog in oog komt te staan met zijn grote outrenoir-schilderijen, heerst er een opmerkelijke stilte die je ook aantreft als je een kerk binnenstapt. Hoewel het Soulages uitsluitend te doen is om de kunst en de kennis van materialen om bepaalde effecten te bekomen, heb je als toeschouwer het gevoel een spirituele wereld binnen te dringen, alsof je achter de kleur zwart een diepere dimensie ontdekt, alsof je achter het gesloten gordijn van een theaterzaal een 'outre-realiteit' meent te ontdekken.Vertrekkend vanuit een totaal tegenstelde uitgangspositie - spiritualisme vs. materialisme - slagen zowel Yves Klein als Soulages erin om de kijker middels kunst te laten doordringen tot een wereld die verborgen ligt achter de realiteit, in zichzelf of in de materie die ons omringt. Zo wordt de confrontatie van Soulages met Yves Klein, meer dan de som van de twee. En dat is nu net wat een grote tentoonstelling van een alledaagse ervaring onderscheidt!