...

De titel van de tentoon- stelling past niet alleen bij de tentoongestelde werken, maar evenzeer bij het vlakke land rondom Gallery Verduyn dat stilte en contemplatie ademt. Hoog in de lucht hangt een leeuwerik die naar de wolken klimt en zijn gezang crescendo over de eindeloze akkers uitspreidt. Een heerlijke plek om ver van de stedelijke drukte van kunst te genieten. 'Het metafysische gewicht en de psychologische aard van de werken doen het omgevingsgeluid verstillen, waardoor finaal alleen maar onze innerlijke stem hoorbaar blijft", lezen we in de inleidende tekst. Stefanie Verduyn heeft voor deze expositie negen kunstenaars van negen verschillende nationaliteiten uitgenodigd die werken rond de notie van verstilling. De stilte is tastbaar aanwezig in de drie tentoonstellingsruimten en nodigt de kijker uit diep in de kunstwerken door te dringen. Wat getoond wordt is de mens, in al zijn kwetsbaarheid. Het ecce-homogevoel brengt een directe dialoog tot stand tussen het kunstwerk en de toeschouwer. Zo ervaar je tegelijk de schoonheid van de mens maar ook de donkere kanten van het mens-zijn. In zaal 1 is het al meteen raak met het verbluffende werk van Ulrike Bolenz, geboren in Duitsland en woonachtig in Vilvoorde. Deze internationaal zeer gewaardeerde kunstenares stelt wel vaker in ons land tentoon. In haar werk combineert ze fotografie en schilderkunst en telkens weer verbaast ze door nieuwe technieken die totaal nieuwe beelden opleveren. In haar installaties verpakt ze hedendaagse thema's in transparante materialen die meestal bestaan uit natuurlijke polymeren, soms gecombineerd met glas en acrylglas. Met technisch meesterschap verpakt zij beelden die tegelijk de kwetsbaarheid van de mens als zijn glorificatie inhouden. Het werk Fünf Kontinente - Fünf Lachende is een briljante ode aan de vrouw, de sterke vrouw die de wereld draagt, terwijl Bolenz in andere werken op zoek gaat naar de donkere kanten van het bestaan en bijvoorbeeld prikkeldraad of veren van vogels toevoegt, als verwijzing naar Icarus. Zo is de toon meteen gezet voor een wandeling door de tentoonstellings- zalen waar je uitgenodigd wordt om deel te nemen aan een zoektocht doorheen een boeiend artistiek landschap. Tegenover de desolate landschappen/slagvelden van Thanh Long Lam, Day after the Blues, staan de kleurrijke imaginaire collages van de Fransman Vadim Vosters samengesteld uit honderden diapellicules. Bij de portretten van kunstfotograaf Steve Dean Mendes, de schilderijen van de Amerikaanse Lavely Miller of de beelden van de Italiaanse kunstenaar Bruno Walpoth kijk je letterlijk de mens recht in de ogen. De Gentse Chantal Pollier stelt dan weer het lichaam centraal in haar body landscapes, terwijl ze in haar beeldhouwwerk van marmer en albast met meesterlijk vakmanschap inzoomt op organen van mens of dier, zoals het hartje van het zeeschildpadje of de drie harten waarover de octopus beschikt en die ook cardiologen fascineren.De tentoonstelling wordt verder aangevuld met werk van permanente kunstenaars van de galerie: abstract werk van de uit Venezuela afkomstige Viani, beeldhouwwerk van de Spaanse Tania Font en Marc Janssens, en figu- ratief werk van Patrick Vertenten. Verduyn Gallery is een aangename plek om te toeven in een inspirerende om- geving, bovendien een veelbelovende galerie die haar eigen weg gaat.