...

Bozar presenteert het Bach Heritage Festival met uiteenlopende benaderingen van zijn muziek, met bijzondere aandacht voor de Goldbergvariaties. Die variaties die in 1741 werden gepubliceerd vormen een absoluut hoogtepunt in Bachs klavieroeuvre. De rustige sarabande waarop Bach het werk baseerde is bij het begin en het einde te horen. Tussenin weerklinken 30 variaties die niet op de melodie, maar op het baspatroon van de sarabande gebaseerd zijn. Die bas vormt het fundament voor de variaties die in stijl en karakter sterk kunnen verschillen. Om de drie variaties schreef Bach een canon waarvan de stem die antwoordt zich telkens een stapje verder van de stem die eerst inzet verwijdert. Bij Bozar gaan de dansers van Platform-K met Bachs meesterwerk aan de slag en wordt het werk door verschillende uitvoerders geïnterpreteerd. Door cellist Benjamin Glorieux bijvoorbeeld, of door de flamboyante Jean Rondeau aan het klavecimbel. "Ik denk dat ik mijn hele leven met de Goldbergvariaties bezig zal zijn", aldus deze Franse klavecinist. "Ze zijn een oefening om steeds weer terug te keren naar de onopgesmukte waarheid. Naar kwetsbaarheid. Ze zijn een ode aan de stilte."Heel bijzonder, en ook bijzonder stil, is de versie van George De Decker die pianist Geert Callaert zal brengen. De Decker koppelde aan zijn aria Wit in Wit een variatiereeks die met de oorspronkelijke toonaarden en karakters van Bachs Goldbergvariaties verbonden is. Zijn versie, die in 2019 ook in een mooie dubbel-cd-uitgave verscheen, wordt terecht omschreven als 'een broos reliëf van klank, geluid en stilte voor solopiano en tape'.Bij Amuz in Antwerpen wil men de zwierige Bach laten ontdekken door zijn suites centraal te zetten. Baroksuites die zowel voor een solo-instrument als voor ensemble bedoeld kunnen zijn, zijn aan dansen schatplichtig: menuet, courante, gavotte, sarabande of gigue, ze hadden elk een eigen karakter, tempo en maatsoort. Barokcomponisten gingen er creatief mee aan de slag, en zo ook Bach.In dit festival komen zijn beroemde cellosuites, maar ook die voor klavecimbel, viool, luit en traverso aan bod. Vooraanstaande uitvoerders als Kenneth Weis, Pierre Hantaï, Amandine Beyer komen dit repertoire vertolken. De start van het festival ligt in de handen van het Ensemble Masques dat de vier beroemde orkestsuites van Bach presenteert. Daarin onder meer ook twee delen die niet gerelateerd zijn aan een dans: Air en Badinerie, en laat het nu net deze twee muziekfragmenten zijn die ondertussen tot het collectief geheugen behoren.