...

Vele van de tentoongestelde schilderijen maakte Rose Wylie (1934) vorig jaar nog en worden nu in primeur tot 30 april in Gent getoond onder de titel Picky people notice... , Kieskeurige mensen merken het op. Bij de inkom word je verwelkomd door 10 aansluitende doeken, 12 meter lang, waarop een sissende slang afgebeeld is. Haar werken zijn vaak grote formaten waarvoor je vast een trapje nodig hebt, ruw geborsteld, klodders verf met het paletmes aangebracht, stukjes canvas met nietjes vastgemaakt om een correctie uit te voeren. Je vermoedt schilderijen van een jong veulen. Rose is als een roos met doornen die prikken. Soms poëtisch, soms genadeloos schetst ze de rol die de vrouw toebedeeld krijgt in tv-series, in magazines, in het echte leven. De vrouw als Sneeuwwitje, de vrouw als 'pretty girl' die een masker opzet, de Afrikaanse vrouw als graatmager fotomodel, en die geëerd wordt als 'very stylish'. Er zit vaak een donker kantje aan haar werk. Viola, you must marry the monster, schildert ze op het doek. In een ander werk vraagt een vrouw zich af: Shall I marry the Duke? De hertog beschikt immers over een adellijke titel, een kasteel, een dure slee, een speedboat en een bom duiten.Ander thema dat herhaaldelijk opduikt in haar werk zijn de nazivliegtuigen die in 1944 vanuit Calais richting Londen vlogen. Je kunt haast de motoren horen ronken als je naar die schilderijen kijkt, valschermspringers duiken uit de vliegtuigen en hangen in het zwerk. Rose was toen 10 jaar, de beelden zijn haarscherp op haar netvlies gebrand. In haar kunst zie je een beetje Bervoets, een beetje Swinnen, een beetje Basquiat in een minstens even rauwe beeldtaal. Vanuit haar cottage in Kent overschouwt ze de wereld. In 2018 kreeg Rose Wylie voor haar verdiensten in de kunst de titel van Officer in the Order of the British Empire! Wat fijn dat we deze kunstenares, 88 jaar jong, in ons land kunnen ontdekken!