...

De expo in Gent is dan ook de eerste monografische tentoonstelling ooit van Theodoor Rombouts. Liefst 30 van de circa 40 aan hem toegeschreven schilderijen, zijn present. Waaronder enkele monumentale werken, zoals De Allegorie van het Schepengerecht van Gedele uit de eigen collectie van het MSK Gent en de Kruisafneming uit de Gentse Sint-Baafskathedraal. Theodoor Rombouts (1597-1637) werd zo'n 20 jaar na Rubens (1577-1640) geboren. Rubens was dus al een gevestigde waarde toen Rombouts in 1620 naar Italië trok om zich verder te bekwamen in de schilderkunst. Daar raakte hij in de ban van Caravaggio en zijn dramatisch spel van licht en donker, het chiaroscuro. Rombouts ontpopte zich tot een veelzijdig kunstenaar die alle genres aankon: religieuze taferelen en allegorieën naast moraliserende genrestukken en volkse voorstellingen met muzikanten en vrolijke gezelschappen, niet zelden met verborgen politieke boodschappen. De schilderijen van Rombouts zijn echt knap werk en in zijn tijd werd hij ook gelauwerd. De overmacht van Rubens en de Rubensiaanse manier van schilderen was echter zo dominant dat de Vlaamse caravaggist al gauw in de vergetelheid belandde. Niet echter in Gent waar twee van zijn monumentale werken bewaard worden. Ook in Mechelen had Rombouts belangrijke opdrachtgevers als gevolg van zijn huwelijk met de adellijke Anna Van Thielen. Maar in Antwerpen, toen het epicentrum van de kunst, kreeg hij nauwelijks een voet aan de grond door de dominantie van Rubens. Erg knappe tentoonstelling van een kunstenaar die blijft verbazen door zijn schitterende penseelvoering, het subtiele spel van licht en donker in zijn schilderijen en de rijke inhoudelijke invulling ervan, vaak moraliserend, soms met een knipoog.