...

Om de tien jaar publiceert het gerenommeerde filmtijdschrift Sight & Sound een lijst van de 100 beste films aller tijden. Dit jaar stemden meer dan 1.600 critici en filmkenners uit de hele wereld. De winnaar, Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles liet de belachelijke discussie weer oplaaien tussen cinefielen en mainstream filmliefhebbers. JanVerheyen kon het niet laten de bekroning te bekritiseren, wat theatermaker Jan Decorte in Terzake van 7/12 liet ontvallen dat alle films van Verheyen quatsch zijn. Herbekijk het op VRT Max want Decorte verklaart waarom de bekroning terecht is. Hij was nog piepjong toen hij zelf de zoon van de protagoniste in de film speelde en vertelt als geen ander over die periode.Jeanne Dielman ging in de top 100 Vertigo van Alfred Hitchcock en Citizen Kane van Orson Welles vooraf, gevolgd door Tokyo Story van Ozu Yasujiro en In the Mood for Love van Wong Kar Wai. Wat maakte deze film uit 1975 dan toch zo speciaal? Met amper dialoog en slechts één spectaculaire gebeurtenis weet Akerman u gedurende 193 minuten blijvend te boeien. Ze weet iets zo ongrijpbaars als tijd vast te pakken wat haar film tijdloos maakt. Akerman was amper 25 en had nooit eerder een langspeelfilm gemaakt. Tijdens haar verblijf in New York had ze veel geleerd van enkele van de allergrootste kunstenaars als Andy Warhol en Jonas Mekas die zich net als Akerman niet beperkten tot het medium film. U hoeft niets meer op voorhand te weten dan dat Delphine Seyrig een Brusselse weduwe speelt die als haar zoon naar school is, klanten ontvangt in haar appartement. Door in detail de routine van elke dag te tonen, slaagt Akerman erin de kijker mee te zuigen in het banale dat zo extraordinair wordt. Slow cinema ten top gedreven.Akelig dat Chantal Akerman de eerste vrouw is die de lijst van Sight & Sound mag aanvoeren, wel wonderlijk dat het een film is die tot stand kwam met een hoofdzakelijk vrouwelijk team op belangrijke posities. Iets gelijkaardigs verklaarde ook Luc Dardenne: "De film was in 1975 en is nog steeds een prachtige, unieke en niet te classificeren film. Hij liet zien dat tijd - het materiaal zelf van de film - de tijd van het dagelijks leven van een mens kon zijn en dat die mens een vrouw kon zijn. Twee eenvoudige en belangrijke ontdekkingen die een nieuw filmtijdperk inluidden."Naar aanleiding van de erkenning stellen de Chantal Akerman Foundation en CINEMATEK nieuwe activiteiten voor.Ze brachten ook een gezamenlijk statement uit, met als belangrijke elementen: "CINEMATEK, het Koninklijk Belgisch Filmarchief, behoeder van de Belgische film, en de Chantal Akerman Foundation, opgericht in de schoot van CINEMATEK om het werk van Chantal Akerman te valoriseren, verwelkomden dit nieuws met enorme vreugde en trots. Beide instellingen restaureren en bewaren samen het werk van Chantal Akerman die zelf nauw betrokken was bij de digitalisatie en restauratie van haar films. Zo begeleidde ze in 2014 persoonlijk de restauratie van Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles." Die draait opnieuw in Gent (Sphinx vanaf 20/12), Kortrijk (Buda) en diverse Lumièrezalen (Mechelen, Antwerpen, Brugge). In Brussel geldt een beurtrol. Check best cinenews.be. CINEMATEK programmeert van Akerman voorts ook Hôtel Monterey op 5 en 9 januari 2023. Chantal Akerman: cineaste in Brussel (zie Https://chantalakerman.foundation) dat op 5 oktober van start ging, wordt op 15 januari afgesloten. Bozar presenteert ten slotte nog tot 15 januari de installatie: Selfportrait/Autobiography: A work in progress (1998), Wij kijken nu al uit naar 2024. Dan komt er een volledige retrospectieve van Chantal Akerman in CINEMATEK en een grote tentoonstelling in BOZAR.