...

Zelfs voor een boegbeeld als Sjostakovitsj (1906-1975) waren de onderdrukkende richtlijnen die componisten in het communistische gareel moesten houden, een ware nachtmerrie. Hij deed grote inspanningen om zijn artistieke aspiraties met de liefde voor zijn vaderland te verzoenen maar de reacties van het bewind op zijn werk bleken toch altijd weer zo onvoorspelbaar. Die bijzondere omstandigheden maken de ware toedracht van Sjostakovitsj' oeuvre tot vandaag moeilijk in te schatten. Soms klinkt zijn muziek trots en heldhaftig, dan weer angstig, nerveus of terneergeslagen. Wellicht omdat zijn muziek altijd uit het hart komt, heeft de 21ste-eeuwse luisteraar Sjostakovitsj' oeuvre stevig omarmd. Bozar wijdt onder de titel The other revolutionary terecht een vierdaagse aan deze componist. Uiteraard klinken politieke thema's wel eens door in zijn werken: het Belgian National Orchestra brengt de elfde symfonie waarmee Sjostakovitsj in 1947 de 40ste verjaardag van de Oktoberrevolutie in de verf zette. Ook de dertiende symfonie waarmee de componist de moord door de SS op 34.000 joden in de ravijn van Babi Jar herdacht, staat op het programma.Verder zal het eerste pianoconcerto weerklinken waarin ook de trompet heel wat aandacht opeist. En natuurlijk mag het onweerstaanbare eerste celloconcerto (met Truls Mørk als solist) niet ontbreken.Naast het Belgian National Orchestra zijn ook het Philharmonisch orkest van Luik, de jonge talenten van Belgian Strings en toppianist Igor Levit van de partij. Deze laatste vertolkt de 24 preludes en fuga's, een bijzonder werk met een flinke knipoog naar Johann Sebastian Bach. Tot slot is het ook uitkijken naar het uitstekende Wanderer Trio. Het drietal brengt twee pianotrio's van Sjostakovitsj en de zeven Romances op gedichten van Aleksandr Blok. Deze liederen werden op vraag van de beroemde cellist Mstislav Rostropovitsj gecomponeerd. Hij wilde graag een lied van Sjostakovitsj dat hij samen met zijn vrouw, de al even beroemde sopraan Galina Visjnevskaja, kon uitvoeren.De componist voegde aan het lied Ophelia kort daarna nog zes liederen toe. Piano, viool en cello worden apart en in diverse combinaties ingezet in de zeven delen. Pas in het laatste lied klinken de zangeres en de drie instrumenten voor het eerst samen. Het Wanderer Trio zette een sterke interpretatie van het werk een tijdje geleden op cd met mezzosopraan Ekaterina Semenchuk. Zij brengen het werk ook tijdens dit festival.