...

Het concertgebouw in Brugge organiseert voor de 15de keer het dansfestival December Dance. De komende editie gaat van volksdansen op elektro-beats tot werk van spraakmakende choreografen. Het December Dance festival wordt op 8 december geopend door twaalf dansers die met de Portugese Marco da Silva Ferreira vertrokken vanuit het erfgoed van de Europese volksdansen. In de voorstelling C A R C A S S wordt dat erfgoed gekoppeld aan het fysieke vocabularium van hedendaagse urban dansstijlen zoals house, het Angolese kuduro of hardstyle. Trajal Harell gaat dan weer aan de slag met het dansgezelschap van het Zürichse Schauspielhaus en met de opname van het legendarische Köln Concert van Keith Jarrett. Daarnaast plaatste hij muziek van Joni Mitchell en maakte er een tedere, kwetsbare en dansante voorstelling van. Jan Martens en GRIP & Dance On Ensemble presenteren any attempt will end in crushed bodies and shattered bones. Met een atypisch ensemble van 17 dansers van 17 tot 70 jaar verbeelden ze de kracht die in het uit de pas lopen schuilt. In deSingel in Antwerpen brengt Tanztheater Wuppertal vier dagen op rij de choreografie die Pina Bausch in 1977 maakte "beim Anhören einer Tonbandaufnahme von Béla Bartóks Oper HerzogBlaubarts Burg".Het is een van de vroege meesterwerken van Pina Bausch (1940-2009), een werk dat kort na haar Sacre du Printemps ontstond, in een periode waarin ze radicaal en compromisloos nieuwe danswegen ging bewandelen. Ze deed dat in dit geval onder meer om de seksuele bezetenheid van Hertog Blaubart uit te drukken.Op basis van het Blauwbaardverhaal en de muziek van Bartók onderzocht ze de liefde in een spanningsveld tussen tederheid en geweld, hoop en afgrond, aftasten en mislukken. De machtsstrijd tussen man en vrouw weerspiegelde eind jaren '70 de tijdsgeest waarin de emancipatie van de vrouw centraal stond. Bausch liet de figuur van Blauwbaard bovendien de opname van de opera onderbreken, terugspoelen en weer aanzetten, en zette zo zijn manipulatieve aard in de verf. Ook de brutaliteit en de gewelduitoefening op het lichamelijke van de dansers schokten het publiek destijds. De voorstelling werd aanvankelijk enkele keren herhaald, maar verdween omwille van een auteursrechtenkwestie rond de muziek van Bartók lange tijd van het repertoire. Sedert twee jaar heeft Tanztheater Wuppertal opnieuw toestemming om Blaubart op te voeren en dat doen ze nu ook met een nieuwe generatie dansers in deSingel. In de nieuwe MeToo-context bewijst deze choreografie bovendien haar relevantie.