...

De Boevé werd in Mechelen geboren en begon zijn contrabasstudies aan het conservatorium van Antwerpen. Hij vervolgde zijn opleiding in Zürich en won aansluitend een plaats in de Karajan-Orchesterakademie van de Berliner Philharmoniker, waar hij op het hoogste niveau orkestervaring opdeed.Op zijn tweede album speelt hij met het Brussels Philharmonic onder leiding van Joshua Weilerstein contrabasmuziek van Giovanni Bottesini. Die Italiaanse componist uit de 19de eeuw speelde onder meer voor de Russische tsaar en voor Napoleon. Met de cd-uitgave wil de Boevé zich inzetten om het repertoire van Bottesini nog beter te ontsluiten. Om deze opname voor te bereiden bezocht hij het geboortehuis van de componist in Crema en bestudeerde hij zijn manuscripten in de bibliotheek van Parma. De Boevé maakte er zijn partijen op basis van de handschriften.Naast twee concerti vertolkt hij nog twee andere composities van Bottesini, onder meer het Gran duo concertante voor contrabas en viool, waarbij Yossif Ivanov de vioolpartij voor zijn rekening neemt. Opmerkelijk is dat de Boevé voor deze opname gebruik maakt van een driesnarige contrabas (in plaats van de vier- of vijfsnarige) en daarbij de voorkeur van Bottesini volgt. "Het is echter geen poging tot historische uitvoering", schrijft de solist in de begeleidende tekst. "Ik gebruik geen darmsnaren en ik bezit ook geen authentiek historisch instrument. Toch heeft het spelen op zo'n driesnarig instrument mijn interpretatie en contrabastechniek sterk beïnvloed." Het is genieten van de bevallige muziek van de weinig bekende Bottesini en van de bezielde en virtuoze vertolkingen van Wies de Boevé en Yossif Ivanov.