...

Kristian Bezuidenhout werd in 1979 in Zuid-Afrika geboren en groeide op in Australië. In zijn late tienerjaren raakte hij gefascineerd door de klankschoonheid en de uitdagingen van historische klavierinstrumenten dankzij uitvoeringen die hij hoorde van de Mozartconcerto's. Hij ging studeren bij Arthur Haas (klavecimbel) en Malcolm Bilson (pianoforte). Op zijn 21ste brak hij door op het Pianoforte Concours in Brugge waar hij in 2001 de eerste prijs en de publieksprijs wegkaapte. Twintig jaar later oogt zijn palmares indrukwekkend. Bezuidenhout oogstte internationaal vooral veel lof voor zijn Mozartopnames. Daarin gaat hij stijlbewust én creatief om met versieringen, cadensen en improvisaties. Bezuidenhout beheerst perfect de techniek om historische piano's optimaal tot klinken te brengen. Tegelijk geeft hij de emotionaliteit van de muziek de plaats die ze verdient. De keuzes op het vlak van klankkleur, frasering of tempo lijken bij hem een evidentie en daar voegt hij een persoonlijke en fantasierijke visie aan toe. Ondertussen speelt hij met vermaarde musici en ensembles, en hij is ook artistiek leider van het Freiburger Barockorchester. Daarmee nam hij onder meer de pianoconcerti van Beethoven en Mendelssohn op. Die laatste componist komt aan bod tijdens zijn concert bij Amuz in Antwerpen. Violiste Amandine Beyer nodigde er cellist Marco Ceccato en dus ook Kristian Bezuidenhout uit voor uitvoeringen van de twee pianotrio's van Mendelssohn. Bezuidenhout musiceert er op een Érard-piano uit 1837. Muzikale fijnproevers weten dat deze kamermuziek van Mendelssohn adembenemend mooi is. Denk maar aan het fantasierijke en vinnige scherzo uit het eerste trio dat aan de sfeer van Mendelssohns muziek voor Shakespeares Midzomernacht doet denken. Felix' zus Fanny omschreef het ooit prachtig als "het voortdurend zoeven van stilletjes gespeelde, korte stootjes, afgewisseld door trillers, die als een lichtflits weer uit het klankbeeld verdwijnen. Het geheel laat een nieuwe en vreemde indruk na, maar is erg opwindend en amusant. Je voelt je in de nabijheid van geesten, meegezogen in de lucht, je hand reikt al naar een vliegende bezemsteel om de luchtledige vluchtigheid achterna de razen. Alles neemt er een vederlichte vlucht en aan het einde is alles weggestoven." In het Concertgebouw van Brugge komt Bezuidenhout optreden met het Kammerorchester Basel. Sinds hij enkele jaren geleden met blessures kampte is het dirigeren een belangrijkere plaats gaan innemen in zijn carière. Op het programma in Brugge staan dan ook symfonieën van Johann Christian Bach en van Mozart (nr. 29), én het vierde vioolconcerto van Mozart met violiste Alina Abragimova. Kristian Bezuidenhout dirigeert er vanaf het klavier. Twee weken later is hij te gast bij de Bijloke in Gent. Daar soleert hij opnieuw aan het pianoforte met begeleiding van Concerto Copenhagen in het pianoconcerto nr. 19 van Wolfgang Amadeus Mozart en het tweede pianoconcerto van Ludwig van Beethoven.