Eén van de hoogtepunten is de uitvoering van de Peer Gynt-suite van Edvard Grieg in de Bijloke met Symfonieorkest Vlaanderen en sopraan Liesbeth Devos. In de Groenzaal staat er maar één dame op het podium: de Argentijnse Luciana Jury die over een unieke stem beschikt. De Sint-Annakerk verwelkomt het kamerorkest Polyphony uit Israël. Dit ensemble wil met strijkersklanken en feilloos samenspel de Joodse, Christelijke en Arabische tradities met elkaar verbinden. Verder is er ook opnieuw Fado op OdeGand, ditmaal met Fado Ao Centro uit Coimbra en João Farinha. Op het slotspektakel op de Gras- en Korenlei geven de drums van Isolde Lasoen extra power aan het geheel. Haar band wordt versterkt met de strijkers van CASCO Phil. Ze brengen samen fragmenten uit haar album Cartes Postales. Tot slot komen ook de 60 stemmen van BEvocaL in actie, dat is het nog jonge Belgisch nationaal jeugdkoor. Zij zorgen voor de finale van een veelzijdige muzikale dag.

OdeGand wil ook jong talent ondersteunen. Dat kan onder meer voor jongeren tussen acht en vijftien door deel te nemen aan de pianobattle. Vooraf inschrijven is noodzakelijk: 20 geselecteerden krijgen die dag volledig carte blanche om onder de Stadshal aan de slag te gaan met de piano. De winnaar wordt tot pianomeester(es) bekroond.

OdeGand zaterdag 15 september vanaf 13.30 in de Gentse binnenstad - www.gentfestival.be

Muzikale nazomer in Gent

Na OdeGand gaat het Festival van Vlaanderen in Gent door op haar elan met tal van concerten tijdens het najaar: Bachs H-moll Messe met Ton Koopman, de komst van Patricia Kopachinskaja en haar Camerata Bern of Bruckners zevende symfonie met London Philharmonia onder leiding van Esa-Pekka Salonen. En een heel bijzonder orkest om naar uit te kijken is het Mahler Chamber Orchestra dat twee bijzonder geliefde vocale werken uit de barok brengt.

Dit orkest werd in 1997 opgericht door de Italiaanse dirigent Claudio Abbado (1933-2014). De vaste kern van het orkest bestaat uit musici uit 20 verschillende landen. Soms wordt de bezetting uitgebreid om grote symfonische werken te brengen, maar in Gent bestaat het orkest met een bescheiden formatie die afgemeten werd om onder meer werk van Bach en Vivaldi te brengen. Bachs Ich habe genug is een van zijn meest beklijvende solocantates. Bas-bariton Peter Harvey neemt de solopartij voor zijn rekening. Voor het Stabat Mater van Vivaldi vervoegt contratenor Alex Potter het ensemble. Ook dit werk is een vocaal pareltje dat onder je huid kruipt. Al even aangrijpend is de Chamber Symphony van Sjostakovitsj, een bewerking van zijn baanbrekende achtste strijkkwartet. In dit bijzonder expressieve werk wordt intimiteit gekoppeld wordt aan explosiviteit.

Mahler Chamber Orchestra - Sint-Baafskathedraal op woensdag 3 oktober om 20 uur - www.gentfestival.be