...

De tentoonstelling Ongehoord (zie ook het boek hiernaast) biedt een fascinerende inkijk in het onderzoeksproces van Leni Van Goidsenhoven. Zij studeerde kunst- en literatuur- wetenschappen en na haar studies werkte ze als assistent van Jan Hoet. Momenteel is ze actief in het project NeuroEpigenEthics aan de Universiteit Antwerpen waar ze werkt rond het belang van ervaringsverhalen en verbeelding in onderzoek. Vorig jaar publiceerde ze Autisme in veelvoud. Het potentieel van life writing voor alter- natieve vormen van subjectiviteit (Uitgeverij Garant, 532 p.). Op de expo in Guislain maken we kennis met haar onderzoeksmethodes waarin ze opteert voor creatieve trajecten. Uit de ontmoeting met iemand ontstaat het traject dat dus niet op voorhand wordt vastgelegd. Een heel goed voorbeeld daarvan krijgt u in het Museum Dr. Guislain met de video-opnames die Van Goidsenhoven samen met Karel Verhoeven maakte van Heleen, een jonge vrouw die de diagnoses 'non-verbaal' en 'autistisch' kreeg en zo haast automatisch ook de labels 'vreemd', 'onbegrijpbaar' en 'zwakbegaafd'. Heleen kwam bij workshops terecht die alternatieve en zintuiglijke manieren van communiceren als onderwerp hadden, maar Van Goidsenhoven zag dat Heleen daar geen baat bij had. Ze begonnen te communiceren via korte Messengerfilmpjes en zo kreeg Van Goidsenhoven inzage in het leven van Heleen en vice versa. Heleens voorliefde voor schommelen zou makkelijk als obsessief gedrag kunnen beschouwd worden, als iets kinderlijks. Dankzij de video's ontdekken we dat we het schommelen ook kunnen interpreteren als sport, als een activiteit waarin het Heleen lukt iets fysiek te doen en tegelijk alleen te zijn, zelfs als een soort van lichamelijke kennismaking met passie en verliefdheid. Een zoveelste bewijs dat labels door hun autoriteit veel schade kunnen aanrichten als we niet verder kijken.Het proces van het onderzoek staat centraal bij Leni Van Goidsenhoven. Naast de weergave van dat proces op verscheidene manieren kan u in Guislain bij Ongehoord ook werk bewonderen van onder anderen de Finse performancekunstenaar, choreograaf en danseres Sonja Jokiniemi, orthopedagoge en animatiefilmer Marieke Vandecasteele of zangeres en klankkunstenares Mariska Broeckmeyer die aan een doctoraat werkt rond migraine en de falende stem.We zitten nog steeds in 'het jaar van de roes' en ook enkele expo's in Guislain kaderen daarin. Pik zeker nog tot 30 mei de expo Tussen ons - Over leven met een verslaving (van Lieve Blancquaert & productiehuis De Chinezen) mee die we hier eerder al aankondigden in het kader van de campagne Te Gek!? Roes(t). Daarin laat ze ouders en kinderen aan het woord over hoe een verslaving tussen hen in staat. Een relaas van telkens opnieuw de strijd tussen liefde en verslaving, vastgelegd op foto en video waarbij de eerlijke en moedige getuigenissen vaak naar de keel grijpen. Op een totaal andere manier komen geestverruimende middelen aan bod in de fascinerende tentoonstelling Altered States van de Deense kunstenaar Joachim Koester. 'Altered States', die titel doet ons denken aan de bizarre gelijknamige prent van beeldenstormer Ken Russell. De term valt niet sluitend te definiëren maar verwijst sowieso naar een tijdelijke verandering in de mentale toestand. Koester toont hoe roesmiddelen die daartoe leiden van alle tijden zijn. Psychiaters als Sigmund Freud ontdekten er zowel de therapeutische als vernietigende kracht van, kunstenaars experimenteerden ermee.Koester voert ons naar de bekende Deense commune Christiana of laat ons oorden ontdekken zoals de Parijse club des Haschischins of de Abbey of Thelema, een villa in Sicilië waar in de jaren 1920 een commune geleid werd door de occultist John Crowley. In een van de ruimtes op deze expo is het licht zo vreemd dat je er als toeschouwer letterlijk even onevenwichtig van kan worden. Museum Dr. Guislain: steeds geestverruimend.