...

Ondergetekende bespreekt al jaren muziek en films in deze krant en zou 'begot' niet weten welk van beide media zijn voorkeur wegdraagt. Geen toeval dat hij nog een extra passie heeft voor filmmuziek. We keken er dan ook erg naar uit toen vorig jaar bekend raakte dat er een nieuw boek over filmmuziek zou verschijnen: The Original Soundtrack van Robin Broos. 'Wat je moet weten over de beste filmmuziek aller tijden' luidt de wat gedurfde ondertitel.Net als film of muziek en alle kunsten eigenlijk, zorgt ook filmmuziek voor een subjectieve ervaring. Wie denkt die Robin Broos wel dat hij is? Wel, een van de samenstellers en presentatoren van het programma The Original Soundtrack op Klara. In het gelijknamige boek propte hij zowat alles wat hij weet over de volgens hem beste filmsoundtracks aller tijden. Dat doet hij in een soort alfabetische volgorde, niet van componisten of films maar van zowat alles. Zo staat de A voor Amélie Poulain maar ook voor Ariel, Aladdin en Aids en zijn sommige letters aan één item gewijd, andere letters aan meerdere onderwerpen. Kan u nog volgen?Hoeft eigenlijk niet want door op die manier te werk te gaan, kon Broos niet alleen uit de hele filmmuziekgeschiedenis putten, maar ook van de hak op de tak springen, zonder dat het echt stoort. Verwacht u aan vele anekdotes en weetjes, grotendeels gesitueerd in de mainstream filmmuziek. Ons nodigde het vooral uit om daarna filmmuziek te savoureren en kijk, op Spotify vonden we zowaar een afspeellijst van meer dan 12 uur die delen van de soundtracks van het boek bevat.Onze luisterhonger was nog steeds niet gestild en we grasduinden even door onze collectie en besloten enkele cd's te beluisteren die we hier eerder al in de krant bespraken, uitgaven van het Film Fest Gent gewijd aan één welbepaalde componist. Die kan u nog steeds terugvinden in de shop van het Film Fest (filmfestival.be).Naar aanleiding van de 21ste uitreiking van de World Soundtrack Awards (zie hieronder) kregen drie albums van eerdere gasten en bekroonde componisten een update. Het album van Gabriel Yared ( 37°2 Le Matin, The English Patient) werd zo zelfs een dubbel-cd. Van twee van onze favorieten Shigeru Umebayashi (vooral bekend van Wong Kar-Wai's In the Mood for Love) en van Mychael Danna (de huiscomponist van Atom Egoyan) werden de cd's aangevuld met recent werk.Op de twee filmmuziekevenementen van Film Fest Gent dit weekend zijn twee andere van onze lievelingscomponisten te gast. Eleni Karaindrou, de vaste componiste van Theo Angelopoulos (aan wie op het Film Fest Gent dit jaar een volledige retrospectieve werd gewijd) zal een World Soundtrack Lifetime Achievement Award in ontvangst nemen in Gent. Haar muziek zal morgen ook te horen zijn in de Gentse opera op het filmmuziekconcert Great Greek Composers, aangevuld met werk van de betreurde Mikis Theodorakis (zie AK 2683 van 9 september 2021) en met scores van Evanthia Reboutsika die in 2006 in Gent de Discovery of the Year Award won.'s Anderendaags vinden in diezelfde opera de World Soundtrack Awards plaats. Eregast is ditmaal de Duitse componist Max Richter van wie we hier nog ander werk (lees: geen filmmuziek) bespraken zoals vorig jaar nog, Voices, dat geïnspireerd werd door de Universele Verklaring van de rechten van de mens.Zoals velen ontdekten we Max Richter dankzij de soundtrack van Waltz with Bashir van Ari Folman (dit jaar op Film Fest te gast met Where's Anne Frank?). Sindsdien werd Richter een van de componisten die het meest uit onze boxen schalde. Zo ook zijn conceptplaten geïnspireerd door Kafka ( The Blue Notebooks) of Virginia Woolf ( Three Worlds: Music from Woolf Works) of rond het thema slaap (Sleep). Van zijn muziek die oorspronkelijk niet voor films bedoeld was, waren tracks te horen in diverse films ( Shutter Island, Tree of Life) en televisiereeksen ( The Handmaid's Tale). Pure filmmuziek schreef hij dan weer voor films zo verscheiden als Wadjda, Ad Astra of het fenomenale Werk Ohne Autor. Een absolute voltreffer als gast om de World Soundtrack Awards en het Film Fest Gent af te sluiten.