...

Misschien zag u de uitzending van Alleen Elvis blijft bestaan, waarvoor Tom Barman fragmenten koos en in gesprek ging met Thomas Vanderveken. In dat briljant programma besef je pas echt hoe veelzijdig de gasten zijn. Zo werkt Tom Barman inmiddels aan een tweede langspeelfilm. Door zijn passie voor muziek brak hij zijn filmstudies af aan het toenmalige Sint-Lucas in Brussel. Misschien minder bekend bij het grote publiek is zijn al even grote passie voor hedendaagse kunst. Zo was Tom Barman in 2014 curator van een tentoonstelling rond 100 jaar Belgische kunst in Amersfoort, genaamd De Vierkantigste Rechthoek. Michaël Borremans was één van de 50 kunstenaars die Barman uitnodigde voor deze tentoonstelling. Een tekening van diezelfde Borremans vormt de hoes van het dEUS-album Vantage point.Zijn liefde voor de schone kunsten, fotografie en film inspireerden Barman ook om zelf het fototoestel te hanteren. Dat resulteert nu in een eerste fotoboek Hurry up and wait en een eerste solotentoonstelling nadat hij eerst al eigen werk exposeerde in restaurant Hof van Cleve.Het boek en de expo bewijzen dat Barman ook als fotograaf over een enorm talent beschikt. Hij begon met de camera te experimenten om de tijd te doden tijdens muziektournees. Het internationale succes van zijn bands bracht hem naar alle uithoeken van de planeet en Barman ontdekte zo de perfecte manier om een stad te verkennen en tegelijkertijd zijn creativiteit te botvieren.Wie Tempo of a restless soul, de ijzersterke documentaire van Manu Riche over Tom Barman zag weet dat de man altijd moet bezig zijn. Barman: "Alles wat ik doe is zo tijdverslindend en betrekt een heleboel mensen erbij. Fotografie is snel en direct en biedt me voor de verandering instant bevrediging".Die mengeling bezorgde het boek de titel: Hurry up and wait. De foto's stralen de intuïtie uit van een fotograaf die kiekjes maakt van alles wat op zijn netvlies belandt en het alledaagse tot kunst verheft. Barman wenst dat de beelden voor zich spreken. In het boek vind je geen voorwoord, bij de foto's alleen een jaartal en een titel. Daaruit blijkt dat Tom Barman al een hele tijd foto's maakt ook al noemt hij zich op dat vlak een beginner. Gelukkig dat hij het aandurfde om met dit werk naar buiten te komen.De gelijknamige tentoonstelling ging in oktober van start op een mythische plek op het Antwerpse Zuid waar eind jaren 1960 de befaamde X-One-gallery opende. De nieuwe expo zou het pand een nieuwe boost geven maar daar kwam voorlopig alvast een abrupt einde aan omwille van covid. De expo kreeg vorig weekend een nieuwe start bij Studio Gert Voorjans op de Antwerpse Leopoldplaats.Tom Barman was tijdens ons bezoek zelf aanwezig. We herinnerden ons hoe hij in Alleen Elvis blijft bestaan vertelde hoe hij dit eigenlijk haat. Hoe toegankelijk hij in het dagelijkse leven is en hoe graag hij met nobele onbekenden babbelt, daar zitten wachten in een galerie en met de bezoekers een praatje maken over zijn werk is een ander paar mouwen. Toch vertelt hij ons hoe de selectie er anders uitziet door de totaal verschillende architectuur van de Studio.Voor wie de expo al op de eerste locatie zag, er hangen vijf extra werken. Barman is zichtbaar blij met de nieuwe stek. "Kijk eens wat een uitzicht op dat plein." Wanneer hij felicitaties krijgt van een bezoeker doet hem dat zichtbaar genoegen en terecht want trots mag hij wezen over zijn zoveelste topcreatie.