...

Black maakt op een pijnlijke manier duidelijk hoe koloniale vooroordelen en stereotypen zich ook vandaag nog laten gelden. © Michiel DevijverDe productie heet voluit Black / The Sorrows of Belgium I: Congo, en is het eerste deel van een drieluik dat Luk Perceval (°1957) maken wil over drie donkere passages uit de Belgische geschiedenis: de exploitatie van Congo onder Leopold II, de collaboratie met de Duitse bezetter tijdens de Tweede Wereldoorlog, en de terroristische aanslagen in Brussel op 22 maart 2016. Missionaris Voor Black stelde Perceval bewust een diverse cast samen. Vertrekpunt voor de voorstelling vormde de figuur van William Henry Sheppard (1865-1927), een Afrikaans-Amerikaans missionaris die als een van de allereersten de misstanden in Congo-Vrijstaat onder Leopold II aan de kaak stelde. Ondanks zijn verdiensten verdween Sheppard tussen de plooien van de geschiedenis. Initieel volgt Perceval Sheppard's verhaal, maar gaandeweg breekt hij de voorstelling open door steeds meer verschillende stemmen aan het woord te laten: die van Sheppards tijdgenoten, maar ook modernere stemmen, en uiteindelijk die van de acteurs zelf. Sprong naar vandaagOp een pijnlijke manier maakt hij zo duidelijk hoe koloniale vooroordelen en stereotypen zich ook vandaag nog laten gelden. Ongemakkelijk hoogtepunt is een scène waarin Peter Seynaeve (in de rol van Sheppards blanke reisgezel Samuel Lapsley) het publiek tot een racistisch spreekkoor wil verleiden, en daar de avond dat ik de voorstelling zag, ook deels in slaagt. Op dat moment is de plaatsvervangende schaamte groot; en het contrast met de waardigheid waarmee Aminata Demba bij het slot van de voorstelling uit eigen naam datzelfde publiek toespreekt, immens. NTGent speelt Black / The Sorrows of Belgium I: Congo. Op vrijdag 29 en zaterdag 30 maart om 20u in NTGent Schouwburg. Info en tickets op 09/225 01 01, www.ntgent.be. Daarna op tournee, tot 29 mei.