...

Gustav Klimt vs. Vincent van Gogh. Groter kan de tegenstelling haast niet zijn. Tegenover de ruwe penseelstreken en vlammende kleuren van Van Gogh staat Gustav Klimt met zijn met bladgoud ingelegde portretten van dames uit de hogere en artistieke Weense kringen. Maar wanneer Klimt zich toelegt op landschappen zien we een heel andere schilder die de compositie en het kleurenpalet van Van Gogh, Monet en anderen in zich heeft opgenomen. De tentoonstelling onderzoekt de verwantschappen van Klimt (1862-1918) met tijdgenoten en voorgangers. Naast klassiekers als Judith, Emilie Flöge, De Bruid, Johanna Staude worden ook minder bekende werken getoond, zoals Klimts landschappen en zijn erotische tekeningen die dicht aanleunen bij de prenten van Rodin en zijn Weense spitsbroeder Egon Schiele voor wie helaas geen plaats was op deze tentoonstelling. Wel aanwezig zijn drie Belgische kunstenaars - Ferdinand Khnopff, Théo Van Rysselberghe en beeldhouwer George Minne - die Klimt op een of andere manier geïnspireerd hebben. Een hoofdrol is weggelegd voor de Nederlandse kunstenaar Jan Toorop die in zijn haast surrealistische composities, met een kluwen van mensen die mythologische taferelen tot leven brengen, een duidelijke invloed uitoefende op Klimt. Magnum opus van de kunstenaar is het bekende Beethoven Frieze, een ode aan de Negende Symfonie van de componist, te zien in het gebouw van de Wiener Secession. De tentoonstelling in Amsterdam biedt een reconstructie aan. Geniet van deze wondermooie expositie waar het werk van grootmeester Klimt getoond wordt naast dat van Toulouse-Lautrec, Monet, Rodin, Kees Van Dongen, Munch en anderen, en ontdek de vaak verrassende overeenkomsten. Voor het eerst sinds 60 jaar is ook Klimts meesterwerk Waterslangen II in het openbaar te zien. Alleen daarvoor zou je al een retourticket richting Amsterdam boeken