...

Ignace Bossuyt is emeritus professor musicologie aan de KU Leuven. Vele jaren verdiepte hij zich in de polyfonie van de renaissance en droeg zijn kennis uit aan studenten in Leuven, en als gastprofessor, ook aan andere universiteiten. Zijn eruditie heeft hij altijd uitstekend weten te combineren met een grote liefde voor muziek en een behoefte om die met vele nieuwsgierige muziekliefhebbers te delen. Zo heeft hij via tal van lezingen, cursussen en publicaties een breed publiek muziek laten (her)ontdekken. Want naast de grote meesterwerken zoals de Bachpassies, de Vivaldi- of Mozartconcerto's, schuift hij de melomaan geregeld ook minder bekende muziek toe die de moeite waard loont om beluisterd te worden. Dat gebeurt nu opnieuw met het lijvige boek De onvermoede schatkamer van de Duitse Barokmuziek. Ignace Bossuyt gaat in op het relatief onbekende muziekrepertoire dat geproduceerd werd in de Duitstalige gebieden tijdens de tweede helft van de 17de eeuw. Het is de periode waarin de regio zich op vele vlakken herstelde van de verwoestende dertigjarige oorlog (1618-1648).Het concept van het boek is helder: voor ieder jaar van 1650 tot 1700 koos de auteur één componist die hij situeert en waarvan hij één compositie meer in detail bespreekt. Niet toevallig begint het boek in het jaar 1650 met een topwerk van Heinrich Schütz. Deze componist ligt mee aan de basis van de start van een zeer vruchtbare halve eeuw die voorafgaat aan de eerste werken van Johann Sebastian Bach. Met veel genoegen woelt Ignace Bossuyt doorheen de muzikale humuslaag waarop dat muzikale genie zou groeien en bloeien. Dat dit geen Duitse monocultuur was, blijkt uit het feit dat heel wat besproken werken gevoed werden door ontwikkelingen in het Italiaanse en Franse muziekleven.In zijn selectie refereert Ignace Bossuyt geregeld aan het werk van Johann Sebastian Bach. De kennismaking met Johann Jakob Frobergers twaalfde suite zorgt bijvoorbeeld voor een zijsprongetje naar Bachs klavecimbelsuites. Afsluiten doet hij met Johann Kuhnau, Bachs voorganger als Thomascantor in Leipzig. De beeldende muziek van zijn klavecimbelsonate, waarin onder meer het gevecht tussen David en Goliath muzikaal verklankt wordt, vormde de inspiratie voor een Capriccio van Bach. En ook die fascinerende klaviermuziek wil Ignace Bossuyt de lezer niet onthouden.Dit boek is dus een uitstekende luistergids die mondjesmaat, en eventueel in willekeurige volgorde, aangewend kan worden. Bij alle besproken werken staan handige verwijzingen naar (online-) opnames. Alle teksten van de vocale werken zijn opgenomen in het Duits of Latijn, met de Nederlandse vertaling ernaast. Zo kan lezen vlot aan luisteren gekoppeld worden. En dan ligt de weg helemaal open naar het leren waarderen van de fascinerende muziek uit deze periode.