...

Met Timbuktu bracht de Malinese Oumou Sangaré eind vorig jaar voor het eerst nieuw werk uit sinds Mogoya in 2017. Mogoya werd uiteindelijk niet zomaar een cd, maar een waar drieluik met naast de originele versie, remixen door onder meer Sampha, St Germain en Malik Djoudi. Dat Beyoncé grote fan is naast vele anderen, bewijst de sample uit Diaraby Nene die ze gebruikte op de soundtrack van The Lion King!Ten slotte is er nog een derde, zogenaamde 'unplugged' (lees: meer akoestische versie) van Mogoya waaruit ze ongetwijfeld zal putten wanneer ze met haar 'Acoustic Tour' de Ancienne Belgique aandoet op 14 juni. Hopelijk krijgen we dan ook songs uit haar nieuwste meesterwerk Timbuktu te horen waarop ze haar typische Malinese sound (waaronder de Wassoulou ritmes) mixt met blues, folk en rock. Het Malinese meisje dat ooit nog water verkocht in de straten van Bamako is inmiddels wereldwijd bekend voor haar machtige muziek vol revolutionaire boodschappen over vrouwenrechten, traditie en armoede. Voor die onvermoeibare ijver voor sociale vooruitgang en culturele ontwikkeling kreeg ze de titels van Goodwill Ambassadeur voor de VN's Food & Agriculture organisation, Commandeur de l'Ordre National van Mali en Chevalier des Arts et des Lettres in Frankrijk. Sinds haar debuutalbum Moussoulou in 1989 kaapte ze ook al een Grammynominatie weg.Oumou Sangaré blijft grenzen slopen tussen continenten en muziekstijlen. Zo werd Timbuktu opgenomen in Frankrijk, de Verenigde Staten en Mali. Sangaré was van plan om slechts enkele weken in de 'States' te vertoeven maar dan volgde de lockdown en verbleef ze na New York ook in Baltimore waar ze zich zo thuis voelde dat ze er een huis kocht. Ze bracht haar dagen haast volledig door met songs schrijven. Daarvoor kreeg ze de hulp van haar getrouwe kompaan Mamadou Sidibé die haar vanaf haar eerste muzikale stappen begeleidt op de kamele n'goni (traditionele luit).Sangaré: "Sinds 1990, kon ik mij niet meer afsluiten van de wereld en me exclusief wijden aan mijn muziek. Je hoort dat zowel in de muziek als de teksten van Timbuktu, die de vrucht zijn van al die momenten waarop ik in staat was me terug te trekken in mezelf en te mediteren. Muziek zit in mij. Zonder muziek ben ik niets en niets kan haar van me wegnemen. Ik heb mijn leven in deze plaat gestoken, mijn hele leven - dit leven waarin ik honger en de schaamte van armoede en angst kende en waaruit ik nu roem haal."Nog meer krachtige Afrikaanse dames tijdens het laatste weekend van mei op Afropolitan dat tijdens de vijfde editie opnieuw staat voor vier dagen vol concerten, films, literaire ontmoetingen, debatten, performances, slam, fashion pop-up, masterclasses en workshops.Er treden dit jaar zo'n 50 artiesten en intellectuelen aan die in België, Europa of Afrika wonen. Fatou Diome, ASA, Amarachi Nwosu, Jeny BSG, Oriana Ikomo, Grace Ndiritu, Monique Mbeka Phoba, Soe Nsuki: het zijn slechts enkele namen die de multidisciplinariteit van dit fantastische festival aantonen.In december vorig jaar verkreeg de Congolese rumba de erkenning door UNESCO als immaterieel erfgoed van de mensheid. Onder leiding van Monique Mbeka Phoba vindt op Afropolitan een masterclass plaats die de rol van de vrouw in het genre in de verf zal zetten.Liefhebbers van Congolese rumba kennen vaak alleen mannelijke artiesten als Papa Wemba of Koffi Olomide en de jongere Fally Ipupa die op Couleur Café zal aantreden. Toch zijn er ook populaire zangeressen geweest als Lucie Eyenga, Abeti, Mpongo Love of Mbilia Bel en sterke vrouwen die de carrières van die genoemde mannelijke iconen lieten starten. Naast de masterclass zullen zangeressen Sylvie Nawasadio, Mama Wiva en Queen Makoma klassiekers brengen die de rijkdom van het vrouwelijke rumba-repertoire aantonen. Niet te missen.