...

Net als in Mechelen (Heilige Geestkapel) en in Hasselt (historisch stadhuis) werd in Roeselare gekozen voor een wel heel bijzondere locatie, de trotse Sint-Amandskerk op het De Coninckplein in het hart van de stad. Voor de eerste aflevering van Het Kunstuur Roeselare werd geopteerd voor een best-off van de edities in Mechelen en Hasselt. Een bijzondere selectie topwerken van het Belgische impressionisme en expressionisme wordt getoond, met als toemaatje het surrealistische Olympia van René Magritte. Op het doek zien we Georgette, de vrouw van de kunstenaar, naakt in een duinlandschap met een schelp op de buik, als symbool van de vruchtbaarheid. Bij dit werk hoort een smeuïg verhaal dat verteld wordt door ex-undercoveragent Martin Van Streenbrugge. Het schilderij werd immers in 2009 gestolen uit het Magritte Museum in Jette en kon twee jaar later, al dan niet na het betalen van losgeld, worden gerecupereerd. De vermoedelijke dader, Khalid El Bakraoui, blies zichzelf in 2016 op in het metrostation van Maalbeek en nam de waarheid omtrent dit verhaal mee in zijn graf. Schilderijen met een verhaal, verteld door al dan niet bekende personages die als hologram tevoorschijn komen, dat is de essentie van Het Kunstuur. Bij De slachter van Prosper De Troyer komt beenhouwer op rust Karel Robberechts aan het woord. Journaliste Guinevere Claeys van De Standaard vertelt hoe ze als jong meisje danste tussen de naakten van Permeke. Acteur Wim Opbrouck ziet gedaanten opdoemen in de bomen van Valerius De Saedeleer. En ga zo maar door. Apotheose is het legendarische werk Het Hanengevecht in Vlaanderen van Emile Claus. Een uur topkunst eindigt spectaculair wanneer het gordijn openschuift en in het knap verlichte priesterkoor niet de pastoor maar Hans en Joost Bourlon als hologram verschijnen om het publiek te bedanken.