Als Anna een man was geweest, dan had u haar naam ongetwijfeld niet hoeven te googelen.

Maar 'Royal Boch' zal wellicht een (porseleinen) belletje doen rinkelen want kunstschilder Rosalie Anna Boch (1848 - 1936) was een telg uit de beroemde serviesgoeddynastie. Hoewel ze een indrukwekkend oeuvre naliet, bleef Anna Boch lange tijd onder de radar. Dankzij de huidige trend om vergeten vrouwelijke schilders onder de aaandacht te brengen, is ze - terecht - steeds populairder aan het worden.

Anna Boch, La Promenade du dimanche, 1906-1908. Privécollectie., Vincent Everarts
Anna Boch, La Promenade du dimanche, 1906-1908. Privécollectie. © Vincent Everarts

175 jaar na haar geboorte plaatst Mu.Zee deze grande dame van de Belgische impressionistische kunst nu in de schijnwerpers.

Boch als buitenbeentje

'La Boch' had een krachtige persoonlijkheid en was een avontuurlijke, vrijgevochten vrouw in een uitgesproken mannenwereld. Ze reed rond in een Minerva, reisde vaak en alleen, netwerkte, was een groot muziekliefhebber en geliefd mecenas en bezat een indrukwekkende kunstcollectie. Zo was ze de enige die een schilderij van Van Gogh kocht terwijl hij nog leefde omdat ze in zijn talent geloofde. "Toepasselijk voor een Wagnerfanaat leest haar leven als een gesamtkunstwerk, waarbij diverse kunstvormen en interesses met elkaar zijn verweven en elkaar verrijken" aldus Mu.ZEE-directeur Dominique Savelkoul.

Als impressionistische kunstenares genoot Anna Boch internationale waardering. Rond 1900 was ze zelfs de meest prominente vrouwelijke kunstenaar in België. Precies deze periode van het fin de siècle en de belle époque vormt het chronologische beginpunt van de focus van Mu.ZEE.

Anna en haar neef Eugène Boch op vakantie in Frankrijk, Mu.Zee
Anna en haar neef Eugène Boch op vakantie in Frankrijk © Mu.Zee

Licht en landschap

Anna Boch bestreek alle varianten van het impressionisme. Van Isidore Verheyden had ze de plein-air-techniek leren hanteren, of het schilderen in open lucht. Later werd haar werk beïnvloed door Théo van Rysselberghe die ze had ontmoet in de Brusselse avant-gardekring 'les XX' waar ze als enige vrouw lid van was en zo de doyenne werd van de impressionistische stroming in Wallonië.

Tijdens haar reizen naar Frankrijk onderging Boch de invloed van Seurat en Monet. Net als van Rysselberghe raakte ze gefascineerd door het licht en evolueerde ze van het pointillisme naar het luminisme. Haar schilderijen - waarin zeelandschappen, de natuur en reizen een prominente plaats innemen - omarmen het licht met diverse schakeringen en een vibrerend kleurenpalet.

Anna Boch, Chaumière en Flandre. ca. 1891. Lucien Arkas Collection. , Hadiye Cangokce.
Anna Boch, Chaumière en Flandre. ca. 1891. Lucien Arkas Collection. © Hadiye Cangokce.

Ostende mon amour

Dat de expo in Oostende plaatsvindt, is misschien niet geheel toevallig. De stad lag haar nauw aan het hart. Het was hier dat ze onder toezicht van de Oostendse schilder Euphrosina Beernaert haar eerste penseelstreken trok. Later raakte ze bevriend met James Ensor van wie ze overigens het sleutelwerk La Musique Russe verwierf. Dat schilderij kunt u tijdens de expo bewonderen, net als werken van oa. Van Gogh, Gauguin, Paul Signac, Isidore Verheyden, Horta en andere tijdgenoten.

Bezoek daarna de rest van de sublieme collectie van het museum dat 8000 Belgische kunstwerken bezit, van 1880 tot vandaag. Een niet te missen afspraak aan de kust deze zomer!

Anna in haar herenhuis in Elsene - La Villa Anna - dat dienstdeed als een ontmoetingsplaats voor kunstenaars., Vincent Everarts
Anna in haar herenhuis in Elsene - La Villa Anna - dat dienstdeed als een ontmoetingsplaats voor kunstenaars. © Vincent Everarts

'Anna Boch, een impressionistische reis' tot 5 november, Mu.Zee, Oostende.

Info: www.muzee.be

Als Anna een man was geweest, dan had u haar naam ongetwijfeld niet hoeven te googelen. Maar 'Royal Boch' zal wellicht een (porseleinen) belletje doen rinkelen want kunstschilder Rosalie Anna Boch (1848 - 1936) was een telg uit de beroemde serviesgoeddynastie. Hoewel ze een indrukwekkend oeuvre naliet, bleef Anna Boch lange tijd onder de radar. Dankzij de huidige trend om vergeten vrouwelijke schilders onder de aaandacht te brengen, is ze - terecht - steeds populairder aan het worden. 175 jaar na haar geboorte plaatst Mu.Zee deze grande dame van de Belgische impressionistische kunst nu in de schijnwerpers.Boch als buitenbeentje'La Boch' had een krachtige persoonlijkheid en was een avontuurlijke, vrijgevochten vrouw in een uitgesproken mannenwereld. Ze reed rond in een Minerva, reisde vaak en alleen, netwerkte, was een groot muziekliefhebber en geliefd mecenas en bezat een indrukwekkende kunstcollectie. Zo was ze de enige die een schilderij van Van Gogh kocht terwijl hij nog leefde omdat ze in zijn talent geloofde. "Toepasselijk voor een Wagnerfanaat leest haar leven als een gesamtkunstwerk, waarbij diverse kunstvormen en interesses met elkaar zijn verweven en elkaar verrijken" aldus Mu.ZEE-directeur Dominique Savelkoul.Als impressionistische kunstenares genoot Anna Boch internationale waardering. Rond 1900 was ze zelfs de meest prominente vrouwelijke kunstenaar in België. Precies deze periode van het fin de siècle en de belle époque vormt het chronologische beginpunt van de focus van Mu.ZEE. Licht en landschapAnna Boch bestreek alle varianten van het impressionisme. Van Isidore Verheyden had ze de plein-air-techniek leren hanteren, of het schilderen in open lucht. Later werd haar werk beïnvloed door Théo van Rysselberghe die ze had ontmoet in de Brusselse avant-gardekring 'les XX' waar ze als enige vrouw lid van was en zo de doyenne werd van de impressionistische stroming in Wallonië. Tijdens haar reizen naar Frankrijk onderging Boch de invloed van Seurat en Monet. Net als van Rysselberghe raakte ze gefascineerd door het licht en evolueerde ze van het pointillisme naar het luminisme. Haar schilderijen - waarin zeelandschappen, de natuur en reizen een prominente plaats innemen - omarmen het licht met diverse schakeringen en een vibrerend kleurenpalet. Ostende mon amourDat de expo in Oostende plaatsvindt, is misschien niet geheel toevallig. De stad lag haar nauw aan het hart. Het was hier dat ze onder toezicht van de Oostendse schilder Euphrosina Beernaert haar eerste penseelstreken trok. Later raakte ze bevriend met James Ensor van wie ze overigens het sleutelwerk La Musique Russe verwierf. Dat schilderij kunt u tijdens de expo bewonderen, net als werken van oa. Van Gogh, Gauguin, Paul Signac, Isidore Verheyden, Horta en andere tijdgenoten.Bezoek daarna de rest van de sublieme collectie van het museum dat 8000 Belgische kunstwerken bezit, van 1880 tot vandaag. Een niet te missen afspraak aan de kust deze zomer!'Anna Boch, een impressionistische reis' tot 5 november, Mu.Zee, Oostende. Info: www.muzee.be