...

De combinatie twee violen, altviool en cello spreekt al 250 jaar tot de verbeelding. Ondanks de beperking tot vier strijkinstrumenten ambiëren de beste strijkkwartetformaties een rijk klankkleurenpalet te exploreren. De klankperfectie bereikt men pas wanneer alles harmonieus samenvalt. Het is opmerkelijk en fascinerend hoe individualiteit en collectiviteit zich bij het kwartetspel verhouden. Precies omdat de vierstemmigheid de meest economische manier is om tot een rijke en volmaakte muzikale harmonie te komen, is elke nuance en elke kleine noot belangrijk. De eigen stem bestaat niet zonder de drie andere stemmen. Een speler die te veel focust op het profileren van zichzelf haalt het geheel onderuit. Daarom vergt dat genre zoveel talent en oefening, en moet het fulltime beoefend worden om de top te bereiken. Het Hagen Quartett staat er al ruim veertig jaar en is op en top op elkaar ingespeeld. Alleen al daarom is het een feest om hen live aan het werk te horen. Het Salzburgse Quartett ontstond eind de jaren '70 toen twee broers en twee zussen - Lukas, Angelika, Veronika en Clemens Hagen - een strijkkwartet vormden. Nadat violist Gidon Kremer hen in 1981 uitnodigde om op zijn kamermuziekfestival te spelen, startte hun professionele carrière. Behalve Rainer Schmidt die sinds 1987 Veronika Hagen als violist vervangt, bestaat het kwartet nog altijd uit dezelfde leden. Het kwartet bouwde dankzij een platencontract bij Deutsche Grammophon met 45 opnames ook substantieel bij aan de discografie van het genre.Dat ze nog steeds uitblinken, bewijst hun opname van Mozarts Strijkkwartetten K. 387 en K. 458 waarmee ze vorig jaar opnieuw in de prijzen vielen. Je hoort in die opname hoe ze de melodieën van Mozart tot in de fijnste details laten klinken en hoe uitmuntend hun samenspel is. Tijdens hun twee concerten in ons land grijpen ze ook twee keer naar Mozart met het Hoffmeister Quartett in D (K. 499) en het adembenemende strijkkwartet in F (K. 590). In hun rijke discografie schittert het Hagen Quartet ook met vertolkingen van werken van Sjostakovitsj. Van deze componist brengen ze met het tweede strijkkwartet een parel uit het genre. Het werk dateert van 1944. Hierin hoort men heel wat Joodse muzikale invloeden. Zowel Stalins antisemitisme als de Jodenvervolging van de nazi's hadden een diepe indruk gemaakt op Sjostakovitsj. Wellicht werden die gevoelens nog versterkt door zijn vriendschap met de Joodse componist Myczieslav Weinberg, die zelf door de gruweldaden getroffen was. Het werd een beklijvend strijkkwartet dat vandaag nog niets van zijn kracht en relevantie verloren heeft.