...

Schakelde u net als wij weer helemaal over op vinyl, dan zal u zich herkennen in wat Wouter Bulckaert vertelt over het belang van de ouderwetse langspeler (lp). Hij beschrijft treffend hoe u op een totaal andere manier naar de muziek luistert dan wanneer die van een cd of een drager als spotify komt. Uw beluistering is sowieso intenser en zal u tot rust verplichten want u krijgt zowaar een hekel om de muziek te combineren met een andere bezigheid. Van Wouter Bulckaert bespraken we hier eerder Ry Cooder. Meester in de schaduw en JJ Cale. Troubadour in de woestijn. Elke maand kan je naar hem gaan luisteren in Bar Mirwaar (Gent) waar hij verhalen brengt rond een lp op de zogenaamde Classic Album Monday.Met Vinylpraat serveert Bulckaert een geschreven variant. Bij de 22 lp's die hij selecteerde zitten een pak albums die ook onze jeugd en muzikale smaak mee bepaald hebben. Zowel over de betreurde Warren Zevon met zijn gelijknamige plaat en Swordfishtrombones, de mijlpaal in de carrière van Tom Waits, als de fenomenale debuten Look Sharp van Joe Jackson en Acadie van Daniel Lanois komt u allerlei nieuwtjes te weten, maar ook over bestellers als Sign 'O' the Times van Prince, Abbey Road van The Beatles of Tattoo You van The Stones. Wij zullen nooit meer naar What's Goingon van Marvin Gaye kunnen luisteren zonder aan masturbatie te denken. Dankuwel daarvoor, Mijnheer Bulckaert, maar vooral ook om ons Holger Hiller te laten ontdekken en meer nog om onze eigen all-time favourite, The Man Machine van Kraftwerk, dermate raak te vatten dat we nu extra munitie hebben om barbaren in onze omgeving die de muziek van de gekke maar geniale Duitsers als steriel, saai of zonder emotie omschreven voor eens en altijd zwart op wit te bewijzen dat deze groep een van de belangrijkste muziekbands allertijden blijft. Danke Schön voor dit prachtboek.