...

Enkele concerten zijn opgebouwd rond de muziek van Dmitri Sjostakovitsj, de componist die het Sovjet-Russische regime trouw bleef tot aan zijn dood. Zijn muziek werd door de overheid nu eens verguisd en dan weer geprezen. Niet te verwonderen dat naast triomf en glorie, ook onzekerheid, angst en geweld weerklinkt in zijn oeuvre. Melodieën die door merg en been gaan, daverende ritmes en meeslepende orkestraties zijn het handelsmerk van Sjostakovitsj.Op de themadag op 10 oktober staat zijn muziek centraal met vooral aandacht voor de late werken, gaande van beklijvende liederen en kamermuziek tot de meeslepende Veertiende Symfonie. Ook op andere concertdagen duikt zijn werk op met zijn autobiografische Achtste Kwartet bijvoorbeeld, of in de transcriptie voor twee piano's die hij van Honeggers Symphonie Liturgique maakte. Nog tot 3 oktober loopt de negende editie van Musica Divina, het najaarsfestival van Festival van Vlaanderen Kempen in het lokale religieus erfgoed. Het motto luidt Een kleine eeuwigheid en uiteraard ontgingen de componistenverjaardagen van Philippus de Monte en Josquin Desprez de aandacht van de uitvoerders niet.Zo is er bijvoorbeeld een boeiend concert door Graindelavoix en Bjorn Schmelzer. Zij brengen werk uit een muziekdruk met liederen die bij de Antwerpse drukker Susato ontstond in 1545, ruim 20 jaar na de dood van Josquin. De grote populariteit van de componist zorgde ervoor dat in die bundel ook heel wat muziek sloop die onterecht aan deze componist werd toegeschreven. En Graindelavoix gaat deze muziek waarvan zijn tijdgenoten vonden dat ze het label Josquin waard waren, zeker niet uit de weg.