...

Festivalartiest Barbara Hannigan laat als zangeres én dirigent al enkele jaren een frisse wind waaien door de wereld van de klassieke muziek. Van het Klarafestival mocht ze verschillende projecten invullen waaronder het openingsconcert met het London Symphony Orchestra. Hannigan zal Mahlers Vierde Symfonie dirigeren én de hemelse sopraansolo zingen. Als vierde deel van deze symfonie plaatste Gustav Mahler namelijk het door hem getoonzette gedicht das himmlische Leben. Voorts brengt Hannigan met de zussen Labèque een immersieve audiovisuele ervaring waarin ze negen eeuwen muziek doorkruisen met werk van Hildegard von Bingen tot Bryce Dessner van The National. Muziek en beeld komen geregeld samen in het komende Klarafestival. Brussels Philharmonic brengt live de filmmuziek van Jóhann Jóhannsson voor Last and First Men met daarbij de stem van Tilda Swinton die voorleest uit de gelijknamige sciencefiction-roman. Become Ocean van John Luther Adams biedt een muzikale vloedgolf die visueel wordt aangevuld met een creatie van videokunstenaar Lillevan. Beeldend werk van Emilie Lauwers doet dan weer dienst als antichambre voor het concert van cellist Benjamin Glorieux. Hij maakte eind vorig jaar met zijn cello op de rug de voettocht van 380 kilometer die Johann Sebastian Bach in 1705 ondernam van Arnstadt naar Lübeck om er organist Dietrich Buxtehude te gaan beluisteren. Glorieux zag de muzikale bedevaart als een middel om dichter bij de cellosuites van Bach te komen. Het resultaat is te horen tijdens het Klarafestival. Behalve Barbara Hannigan is ook jazzpianist Brad Mehldau een belangrijke gast. Hij presenteert onder meer een project met de Britse tenor Ian Bostridge. Samen vertolken ze The Folly of Desire, een liedcyclus rond de duistere kant van het menselijk verlangen die Mehldau voor Bostridge schreef. Klarafestival blijft ook de vertrouwde European Galas aanbieden. Naast London Symphony Orchestra en Barbara Hannigan brengt City of Birmingham Symphony Orchestra met Mirga Gražinyt?-Tyla een symfonie van Schumann en het vioolconcerto van Elgar. De schitterende violist Vilde Frang vertolkt de solopartij. In deze reeks schittert ook een barokorkest met Les Talens Lyriques van Christophe Rousset. Zij kozen voor Thésée van Jean-Baptiste Lully waarin vooral de wraakzuchtige moeder Medea uit dat verhaal, de componist beklijvende muziek ontlokte. Tot slot is ook St. Louis Sympony Orchestra te gast. Tijdens dat concert is de Ijslandse Vikingur Ólafsson de solist in het pianoconcerto van Edvard Grieg. Ook hij is net als Hannigan een uitvoerder die goed aanvoelt hoe je muziek uit het verleden kan spelen om een hedendaags publiek te bekoren. In een interview met Artsenkrant legde hij dat twee jaar geleden zo uit: "Als uitvoerder laveer je in verschillende periodes altijd ergens tussen uitersten, gaande van een soort gekheid en vrijheid, tot een strikte, klassieke interpretatie. Wij leven in een heel andere maatschappij dan Mozart: het internet en het vliegtuig staan daarbij tegenover de postkoets. Als je met levende componisten werkt, zoals ik bijvoorbeeld met John Adams en Thomas Adès deed, dan stel ik vast dat bepaalde aanduidingen in de partituur van hen gerust uitgewist of veranderd mogen worden. Want spelen in een ruimte voor 200 mensen vraagt een heel andere benadering dan spelen in de Royal Albert Hall. Waarom zouden we die vrijheid dan bij componisten uit de vorige eeuwen dan niet mogen nemen?"