...

Nadat de jonge Valery Gergiev de Karajan-wedstrijd en de all-union dirigeerwedstrijd in Moskou won, werd hij in 1978 aangesteld als assistent-dirigent in het Kirov Theater (nu Mariinsky) in Sint-Petersburg. Tien jaar later nam hij er de fakkel over als muziekdirecteur en 25 jaar geleden werd hij er artistiek en algemeen directeur.Valery Gergiev zorgde er voor een zeer hoge artistieke standaard, voor een gevoelige uitbreiding van het repertoire en een optimalisatie van de infrastructuur. Het succes van het Mariinsky Theater op het vlak van opera, ballet en symfonische muziek, en van hun inspirerende dirigent, werden wereldwijd opgemerkt, onder meer dankzij tal van opnames en internationale tournees. Dat Valery Gergiev dit succes na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie realiseerde maakte hem tot een nationale held in Rusland. Ook dankzij zijn engagementen bij Europese orkesten en gastdirecties overal ter wereld werd Valery Gergiev een van de meest gelauwerde en invloedrijke dirigenten van zijn generatie. Het Mariinsky Orchestra staat onder zijn leiding garant voor uitvoeringen met een hoge intensiteit en technisch meesterschap waarin een rijk kleurenpalet aangeboord wordt. Het programma dat ze in Brussel brengen wekt hoge verwachtingen. Met Petroesjka van Stravinksky brengen ze muziek van een componist uit hun thuisstad die meer dan 100 jaar geleden Parijs veroverde bij de Ballets Russes van Sergeï Diaghilev.De orkestvirtuositeit en kleurenpracht die het Mariinsky Orchestra kan aanboren komt ook uitstekend van pas in het verder Franse programma met de balletmuziek die Debussy op Mallarmés gedicht Prélude à l'après-midi d'un faune componeerde en met de weergaloze Symphonie Fantastique van Hector Berlioz uit 1830. Zo worden drie fantasierijke verklankingen van folklore, droom en nachtmerrie in één symfonisch programma verenigd.