...

De 30-jarige Beethoven wou zichzelf in Wenen met dit evenement als pianist en componist profileren. In navolging van illustere voorbeelden Joseph Haydn en Wolfgang Amadeus Mozart, wijdde hij zich daarbij ook voor het eerst aan het genre symfonie. Beethoven presenteerde tijdens de Akademie drie en een half uur muziek: een symfonie van Mozart, zijn eigen eerste symfonie en het septet van zijn hand, zijn eerste pianoconcerto en aria's uit Haydns Schöpfung. En Beethoven improviseerde ook nog aan de piano.In tegenstelling tot Londen en Parijs bestond er rond 1800 in Wenen nog geen publiek concertleven, die naam waardig. Beethoven moest dus zelf een zaal zoeken en zijn concert organiseren. Er kwam heel wat lobbywerk en ook financieel risico bij kijken om zo'n Akademie op poten te zetten. Het Septet in Es dat deel uitmaakte van het programma van de Akademie, had Beethoven enkele maanden eerder geschreven en opgedragen aan Keizerin Maria Theresia. Dankzij die strategische zet kon hij uiteindelijk over het Koninklijke Burgtheater beschikken.En stel je voor: in de krant van 26 maart 1800 werd aangekondigd dat de tickets bij Beethoven thuis afgehaald konden worden 'aan de normale toegangsprijzen'. Beethovens muziek werd door de pers als bijzonder gedurfd omschreven. Iemand noemde het de interessantste Akademie sinds lange tijd. Zijn reputatie nam door het marathonconcert alvast toe.In deSingel omringt Le Concert Olympique zich onder meer met pianist Kristian Bezuidenhout die de Pathétique van Beethoven speelt en zijn eerste pianoconcerto.Volgend jaar brengt Jan Caeyers met zijn orkest nog twee bijzondere Beethoven-projecten. Van het Beethoven Haus in Bonn en uitgeverij Breitkopf & Härtel kreeg hij het voorrecht om met zijn orkest de wereldpremière te brengen van de nieuwe Urtext-editie van de negende symfonie die weldra zal verschijnen."We gaan ook aan de slag met de bewaarde schetsen van Beethovens tiende symfonie", vult Jan Caeyers aan. "Componist Jens Joneleit hebben we gevraagd om op basis van die schetsen een nieuw werk te schrijven, dat we in het Beethovenjaar zullen uitvoeren."