...

Het is 14 februari, een hoogdag voor de liefde, en laat nu net een van de meest mysterieuze regisseurs ooit dit enigmatische gegeven als geen ander weten te bespelen. Een portret aan de hand van l'amour.Terrence Malick kan je qua enigma enigszins vergelijken met J.D. Salinger, de auteur van The Catcher in the Rye. Die was ook amper te bespeuren in de media, gaf geen interviews, zelfs niet als hij nieuw werk uitbracht. Beiden hebben een oeuvre en vooral een leven dat u als volstrekt uniek mag beschouwen, lees totaal niet te vergelijken met andere regisseurs/schrijvers.In bijna alle films van Terrence Malick wordt de liefde getoond als iets dat niet in evenwicht is, waardoor pijn ontstaat. De enige van zijn films waar iets als echte liefde te ontwaren valt is The New World. Zijn nieuwste, A Hidden Life, toont dan weer liefde in zijn meest onvoorwaardelijke vorm. Song to Song bevat de belofte van ware liefde maar onevenwichtige liefde neemt uiteindelijk de overhand met lijden tot gevolg. In Knight of Cups duikt de liefde even snel op als ze weer verdwijnt. De hyperpoëtische anti-oorlogsfilm The Thin Red Line kent weinig of geen liefde. Des te meer vinden we die in Days of Heaven waarin een driehoeksverhouding centraal staat. In Malicks debuut Badlands zien we hoe liefde zo meeslepend is dat ze tot medeplichtigheid leidt. Malicks beste film tot nog toe, The Three of Life, nodigt u uit tot mediteren over de plaats van de mens in het universum en laat de een en al gracieuze Jessica Chastain pure liefde vertegenwoordigen.Terrence Malick is zoveel meer dan een filmregisseur. Hij wordt geboren in 1943 in Illinois, haalt een filosofiediploma aan Harvard in 1965, maar werkt vervolgens zijn thesis over Heidegger (naar verluidt wegens een meningsverschil met zijn promotor) niet af in Oxford. Malick keert terug naar de VS en werkt als journalist voor onder andere The New Yorker en Life en doceert kort aan het befaamde MIT (Massachusetts Institute of Technology).Zijn interesse in de fenomenologie zet Malick ertoe aan het werk Vom Wesen des Grundes van Martin Heidegger te vertalen in 1969. Datzelfde jaar trekt hij naar het pas opgerichte Center for Advanced Film Studies (nu het AFI Conservatory) van het American Film Institute. Daar volgt hij les met onder anderen David Lynch en studeerde er af in 1971. Hij werkt in Hollywood als scenarist (zonder op de generiek te verschijnen) voor Drive, he said (1971), geregisseerd door Jack Nicholson.Zijn scenario voor Dirty Harry wordt nooit gebruikt. Als regisseur debuteert hij met Badlands (1973), gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Charles Starkweather en Caril Ann Fugate die in 1957-58 een spoor van moorden nalieten. Malick focust op de liefde van het naïeve meisje dat zich laat meeslepen door haar vriend. Badlands wordt alom geroemd om zijn magnifieke visuele stijl en het gebruik van voice-over, twee handelsmerken die alle films van Malick kleuren. Beide maken ook van zijn recentste worp een absoluut nieuw meesterwerk.Na The Thin Red Line waagt Malick zich andermaal aan een anti-oorlogsfilm met evenveel succes. A Hidden Life start heel idyllisch met een jong koppel, Franz Jägerstätter en zijn vrouw Fani, dat op een boerderij geniet van de omringende natuur in een Oostenrijkse vallei én van elkaar. Dan wordt de jongeman opgeroepen voor WOII en krijgt zijn geweten het verdomd lastig met het nazisme waarvoor hij vecht. Hij keert huiswaarts en merkt hoe de rest van het dorp helemaal in de ban is van de Führer en co. Zelden zagen we 'onvoorwaardelijke liefde' zo mooi gevat in een film. Het verhaal is deels gebaseerd op de briefwisseling tussen het koppel. Alles werd gefilmd met natuurlijk licht en zowat de hele prent speelt zich buiten af, nog twee dada's van Malick.We zijn pas begin februari en het zou ons ten zeerste verbazen mochten we dit jaar nog een betere film te zien krijgen.