...

Het museum Singer Laren brengt een indrukwekkend overzicht van een van de belangrijkste Belgische internationaal erkende kunstenaars van de periode 1880-1920. Niet minder dan 62 schilderijen en 15 werken op papier vormen een retrospectief overzicht van zijn oeuvre gerangschikt volgens thema's. Meer dan 80 procent van de werken komt uit privébezit en is dus zelden te zien. Kunstliefhebbers die houden van schoonheid, met zijn allen naar Singer Laren! De tentoonstelling zal immers niet naar België reizen. Aanknopingspunt met Nederland zijn de vele landschappen die Van Rysselberghe schilderde in Zeeland, in Zeeuws-Vlaanderen, op het eiland Walcheren... Na een impressionistische studieronde wordt Van Rysselberghe echt interessant wanneer hij in het spoor van Seurat het pointillisme ontdekt. Hij zoekt de kleur tijdens zijn reizen naar Marokko, en vindt zijn schilderkundige taal wanneer hij in het spoor van Signac en Cross naar de Côte d'Azur verkast. In het dorp Saint-Clair nabij Le Lavandou laat hij door zijn broer, de bekende architect Octave Van Rysselberghe, een huis bouwen naast de optrek van Henri-Edmond Cross. Het zinderende mediterrane licht inspireert Théo Van Rysselberghe tot prachtige landschappen en zeezichten. Ook laat hij het tintelende licht strijken over de huid van zijn vrouwelijke modellen. Schoonheid is zijn adagio. De tentoonstelling geeft een heel mooi beeld van de schilderkunstige evolutie van Van Rysselberghe, gaande van impressionisme over pointillisme en neo-impressionisme, tot een naar fauvisme neigend kleurpalet. Zo groeit Van Rysselberghe uit tot een van de gangmakers van de snel evoluerende figuratieve kunst van de laatste decennia van de 19de en de eerste van de 20ste eeuw. Je herkent in zijn werk sporen van Manet en Degas, van Seurat en Signac, van Van Gogh en Gauguin, van Bonnard en Vuillard. Maar er is geen schilder zoals hij die zo mooi de zindering van een warme zomerdag in het zuiden kan weergeven, of de sensuele intimiteit van een vrouw die zich opmaakt bij een spiegel. Bij zijn landschappen is het alsof je de zwoele geur van lavendel ruikt en het schurende concert van de krekels bij valavond hoort. Verrassend is ook de zaal met aquarellen, etsen, tekeningen met houtskool en krijt van Van Rysselberghe. Zijn tekening met rood krijt van de dame bij de spiegel is zo mogelijk nog mooier dan het beroemde schilderij dat eruit voortgesproten is: Le ruban écarlate of Het scharlakenrode lint uit 1906, ook al uit een privécollectie. Dit is een tentoonstelling voor fijnproevers die genieten van het leven, van het zonnige zuiden en van de schoonheid.