...

Met niet minder dan 30 kunstwerken is Koen Vanmechelen in het vermaarde Florentijnse museum ingebroken, en wel op de meest interessante plaatsen. Zo heeft hij naast de beroemde Medusa van Caravaggio twee sculpturen geplaatst, hybride Medusa's van marmer en glas. Net zoals de slangen krioelen rondom het hoofd van Caravaggio's Medusa, zo zien we rond de hoofden van Vanmechelen slangen maar ook monsterlijke kippen vervaarlijk kronkelen. De twee sculpturen versterken als het ware de gruwel die van Caravaggio's meesterwerk uitgaat. Dit is, om het met Vanmechelens vocabularium uit te drukken, een kippevelmoment, in dokterstaal een moment van spasmodermie. De meesterlijke ingreep in de hoofdkamer van Caravaggio vormt het dramatische slotakkoord van de geslaagde expo die Vanmechelen in Uffizi heeft uitgetekend. Onder de noemer Seduzione heeft hij een verleidelijk parcours tussen de meesterwerken van het museum uitgestippeld waar hij zijn fantastische wezens heeft neergepoot. Zo start de tentoonstelling in de Vestibolo Lorenese, ze zet haar weg verder in de zalen van de allergrootsten, Leonardo, Rafaël en Michelangelo, om te eindigen op de eerste verdieping bij Caravaggio en de Vlaamse schilderkunst. Zo timmert Koen Vanmechelen verder aan een indrukwekkende internationale reputatie. In zekere zin neemt hij de artistieke erfenis van Jan Fabre over die met zijn hybride beelden zelf tentoonstelde in de Hermitage en ook in het Louvre. Benieuwd wat Vanmechelen zal tonen tijdens de Biennale di Venezia.