De klassieke muziekwereld legt vaak een grotere openheid aan de dag dan men vermoedt. Invloeden uit dans- en volksmuziek, maar ook improviseren en arrangeren maken deel uit van een lange klassieke traditie. Zowel Symfonieorkest Vlaanderen als Casco Phil en Jef Neve putten voor hun komende programma's uit de traditie van musiceren met open vizier.
...
Symfonieorkest Vlaanderen grijpt onder leiding van dirigent David Reiland naar de muziek uit Montmartre van honderd jaar geleden. Daar doken verschillende componisten op die de klassieke muziek van hoogmoed wilden bevrijden. Op straat, op café of in het cabaret snoven ze melodieën op die ze lieten doorklinken in de frisse en transparante composities die ze zelf maakten. Voor Le boeuf sur le toit zocht Darius Milhaud onder meer inspiratie bij een Braziliaans lied. Je hoort er populaire melodieën en exotische dansritmes, maar ook moderne technieken als polytonaliteit. Het is muziek die honderd jaar later nog speels, fris en uitdagend klinkt en de moeite loont om er de oren voor te spitsen. In het Concerto voor twee piano's in d klein van Poulenc duikt naast ernst en diepgang ook een vleugje ondeugendheid en speelsheid op. Pianisten Frank Braley en Eric Le Sage zetten het werk twintig jaar geleden al op cd en het zijn echte specialisten op dit vlak. Ze brengen het de komende dagen ook samen met Symfonieorkest Vlaanderen. Jazz, Mozartiaanse melodieën en gamelanritmes uit Bali klinken er heerlijk samen. Wie klassiek en jazz als geen ander combineerde was de Amerikaanse componist George Gershwin. Hij schreef onsterfelijke songs en was ook een belangrijke figuur op Broadway. Van hem staat de Porgy and Bess Fantasy op het programma bij Symfonieorkest Vlaanderen.Casco Phil van dirigent Benjamin Haemhouts brengt ook programma met een ruime muzikale blik. Ze gaven een compositieopdracht aan Jef Neve om een eerbetoon aan Frank Sinatra te brengen. Jef Neve schreef het Sinatra Concerto voor piano, geïnspireerd door de talrijke hits van de belangrijke Amerikaanse zanger die precies 25 jaar geleden overleed. In de Standaard vertelde Jef Neve onlangs dat hij wat vast zat om deze Sinatra-hommage te schrijven omdat net die fenomenale stem er niet meer is, tot hij het Concerto voor twee piano's in d klein van Poulenc hoorde waarin hij onder meer de vele Mozartcitaten de revue hoorde passeren. Zo kwam Jef Neve op het idee om zelf creatief en soepel met de Sinatra-songs om te springen. Hij stopte er uiteindelijk meer dan twintig Sinatra-citaten in. Met werken als het trompetconcerto van Sjostakovitsj of het Concerto for Stan Getz staan er bij deze concerten van Casco Phil nog meer werken op het programma van componisten die liefst zonder oogkleppen werkten.