...

Veertig jaar geleden zette Iván Fischer het Budapest Festival Orchestra mee op de rails, en enkele jaren later begeleidde hij hen met grote bevlogenheid bij de overgang van het communistische systeem naar de vrije markt. Op dat moment vertrokken sommige van zijn orkestmusici, gelokt door lucratieve contracten in het buitenland. Wie bleef, was bereid om samen met Iván Fischer hart en ziel voor de muziek te geven. Ze gingen voor hem door het vuur en ook tijdens hun buitenlandse concerten viel hun enorme gedrevenheid en onvoorwaardelijke overgave aan de muziek op. Die bijzondere energie en de hoge kwaliteit van het Budapest Festival Orchestra heeft ondertussen wereldwijd een breed publiek gevonden. Ook Iván Fischers carrière ging steil bergop. Hij werd gevraagd als dirigent voor gastoptredens bij vermaarde orkesten als de Berliner Philharmoniker, het Concertgebouworkest Amsterdam, de New York Philharmonic en het orkest van de Bayerische Rundfunk in München. En toch is hij zijn Budapest Festival Orchestra al die jaren trouw gebleven. Ook de band met Concertgebouw Brugge houdt al vele jaren stand. Daar zijn ze nu opnieuw van de partij voor een goed gevulde driedaagse. De eerste Brugse avond wordt ingeleid met Bachs vierde orkestouverture. De derde symfonie van Brahms vormt de hoofdmoot van het programma, en sopraan Anna-Lena Elbert vertolkt de Mysteries of the Macabre van de Hongaarse componist György Ligeti. De tweede avond staat helemaal in het teken van de negende symfonie van Gustav Mahler. Deze laatste voltooide partituur van Mahler bevat muziek die de dood in de ogen kijkt, en tegelijk het leven angstvallig omhelst. Volkse muziek als wals en Ländler doen er denken aan Mahlers liefde voor de natuur en ze vormt ook een tegengewicht voor de treurzangen, de diepe muzikale ernst en de groteske uithalen van meester-componist en toporkestrator Gustav Mahler. "Er zijn muzikale ervaringen die tijdloos zijn en Mahlers negende symfonie hoort daar zeker bij", aldus Fischer. Dat tijdloze karakter van Mahlers oeuvre zorgt er volgens Fischer ook voor dat een dirigent niets bijzonders moet bedenken om deze muziek voor een hedendaags publiek aantrekkelijk te maken. "Er zijn tal van cultuurschatten, van de Griekse filosofen tot de componisten uit de 19de eeuw waarvan we ongeacht hun ouderdom, met volle teugen kunnen genieten", is zijn benadering. Voorts brengen de musici van het Budapest Festival Orchestra op zondag 21 mei een bijzonder concert voor kinderen met een autismespectrumstoornis (hun familie is ook welkom). Het is een beproefd concept dat ze al op diverse plekken brachten. Ze maken gebruik van enkele handige en leuke middelen om deze kinderen doorheen de geplogenheden van een concert te loodsen, en hen naar het muzikale aanbod te begeleiden. Tegelijk blijft ook hier het doel om te tonen dat het ontzettend plezierig is om samen te musiceren en dat instrumentaal samenspel tot heerlijke resultaten kan leiden. Blazers uit het orkest brengen die namiddag ook nog het Phantasy Quintet van Ralph Vaughan Williams en het Concerto voor cello en koperkwintet van Tristan Schulze.