Groot feest vanaf 24 september in de wereldbefaamde Hnita-Hoeve in Heist-op-den-Berg. Na een langdurige renovatie mag Philip Catherine als start van de feestweek een club heropenen die jazz overstijgt en voor een onwaarschijnlijke verbinding tussen mensen zorgt.
...
Hnita-Hoeve in Heist-op-den-Berg? Als u het nu in Keulen hoort donderen verwijzen we u even naar de website, hnitajazzclub.be. Daar leest u dat 'Hnita' de 8e-eeuwse benaming is van de Nete, vindt u de hele historiek en op artsenkrant.com onder andere het artikel (uit AK van 3 november 2017) over Juul's Ears, de fantastische documentaire over bezieler Juul Anthonissen. Diens zoon Peter Anthonissen (naast dramaturg, lesgever en zovele andere dingen, de vaste theater- en jazzrecensent van Artsenkrant) vertelt breeduit over de evolutie van de club en hoe hij samen met zijn zus en vele andere vrijwilligers de erfenis van zijn vader levend weet te houden. Kan je even de evolutie schetsen tussen 1955 - toen je vader concerten begon te organiseren - en zijn overlijden in 2008?Ik ga de geschiedenis voor de eerste keer niet via de locaties vertellen. Het begint allemaal heel lokaal in 1955, geënt op de Mechelse en Antwerpse jazzscene. Big Bill Broonzy was één van de weinige buitenlandse artiesten uit die periode, een fameuze prestatie op zich, al had hij wel een Leuvense impresario. In 1966-68 was - los van de verhuizing naar de Hnita-Zolder en het Torengebouw - van primordiaal belang dat mijn vader medeprogrammator werd van Jazz Bilzen. Zo ging de poort open naar de internationale scène en vonden artiesten zoals Freddie Hubbard na Bilzen de weg naar Hnita. In 1983 volgde opnieuw een sleutelmoment met de verhuizing naar hier na drie eerdere huurlocaties. Zo werd mijn vader baas in eigen huis en kon hij zijn wenslijstje (waar ik inmiddels van op de hoogte was) beginnen afvinken. Een voorbeeld, toen de Amerikaanse saxofonist Jackie McLean hier in 1992 optrad ? concert dat later op cd verscheen ? werd een van zijn jeugddromen werkelijkheid. Hoe liep het na het overlijden van je vader?Ik kende natuurlijk de contacten uit mijn vaders telefoonboekje, maar net omdat alles rond hem gebouwd was, ging ik er niet automatisch van uit dat er na zijn dood een zelfde welwillendheid ten opzichte van Hnita zou overblijven. Dat viel uiteindelijk heel goed mee. Meer zelfs, dat het mij ongelooflijk verbaasde dat jonge artiesten die hier nooit eerder optraden wonderwel op de hoogte waren van de historiek van deze plek. De geschiedenis begint op een gegeven moment een handje te helpen. Omdat mijn vader een bescheiden verleden had in de wielersport vind ik het gepast daar een vergelijking mee te maken. Langs de ene kant is jazz muziek die zichzelf continu vernieuwt, daarnaast verhoudt elke zichzelf respecterende jazzartiest zich graag tot het verleden en tot de helden van vroeger. Dat gebeurt bijvoorbeeld ook in het wielrennen veel meer dan in het voetbal. Remco Evenepoel moet nog altijd beantwoorden aan de verwachtingen van de nieuwe Merckx. Soms is dat net als in jazz een last om te torsen en aan de andere kant vormt het een gigantische inspiratiebron. Dat helpt in het programmeren en die geest droeg er toe bij om deze club weer leven in te blazen. Om dan toch aan namedropping te doen: Gregory Porter speelde hier zijn eerste concert op Belgische bodem. In 2017 toonde een lekkend dak aan dat het gebouw nu echt helemaal uitgeleefd was. Crowdfunding, een coöperatieve, een crowdlending en een giftencampagne via de Koning Boudewijnstichting zorgden ervoor dat de levensnoodzakelijke renovatie kon gebeuren. De documentaire Juul's Ears kwam uit in dezelfde periode wat heel veel zichtbaarheid aan de club gaf. Tussen eind 2018 en 2020 voor corona, vonden concerten op locatie (waaronder Bergola, de allereerste stek) plaats.Wat een fraai programma tijdens de feestweek, met heel wat concerten die al uitverkocht zijn, waaronder het openingsconcert van Philip Catherine dat wel via streaming kan bekeken worden op Klara. Blij?We zijn heel blij dat de openingsweek helemaal Belgisch mag kleuren met Daan, Dans Dans en Nine and oe, het nieuwste project van David Bovée (Think of One) met Jan Eelen op tweede gitaar. Een mooi verhaal om af te sluiten is het concert van het Boundless Trio met Cel Overberghe op 2 oktober. Die verzorgde zijn eerste optreden in de club in... 1957, liefst 65 jaar geleden. Dat is ook behoorlijk uitzonderlijk.