...

Christophe Waltz die twee Oscars won voor vertolkingen in Inglourious Basterds en in Django Unchained. "De films zijn wat hij zegt over zichzelf. Hoe hij de wereld ziet. Zijn visie op romantiek, toewijding, verraad." "Je hebt alleen maar pen en papier nodig. Poëzie kan je niet op een computer schrijven", zei Tarantino toen hij zijn kans waagde in de filmwereld. Producer Stacey Sher: "Hij schrijft romans die hij dan aanpast aan film. Hij is in de eerste plaats een romanticus. True Romance en later Django Unchained gaan over de prinses die moet worden gered."Tarantino kreeg niet de kans om eerste scripts als True Romance of Natural Born Killers zelf te verfilmen. Gefrustreerd besloot hij zijn eerste film te maken met amper geld. Reservoir Dogs zou grotendeels gefinancierd worden met de 20.000 dollar die hij verdiende als Elvis-imitator in Golden Girls. " Reservoir Dogs betekende een revolutie. Het debuut van een buitengewone nieuwe stem", klinkt het in de documentaire, "Onze 90's indie auteurcinema. Dit equivalent van de Franse Nouvelle Vague brak alle regels". Niet toevallig noemde Tarantino zijn eigen productiemaatschappij A Band Apart naar de Godardfilm Bande à Part uit 1964. Drie decennia later won hij met Pulp Fiction de Gouden Palm.Harvey Weinstein zou Reservoir Dogs en de eerste acht films uitbrengen. Na het uitbarsten van de hele affaire zou Tarantino afstand nemen van zijn oude vriend. De documentaire stelt Weinsteins koleriek en ander verwerpelijk gedrag herhaaldelijk aan de kaak.Uit QT 8: The First Eight komt uitdrukkelijk naar voren wat een feminist Tarantino eigenlijk is. Hij vindt het vanzelfsprekend dat je vrouwen respecteert. Niemand verbeeldt vrouwen zoals Tarantino dat doet. Hij laat vrouwen in zijn films praten zoals ze dat daadwerkelijk in het echte leven doen, niet zoals Hollywood het van hen verwacht.Dat iedereen een gelijke behandeling verdient, dat weet je, dat moet je niet leren. Ziedaar Tarantino's visie op de wereld. Toen zijn moeder met zwarte mannen aan het daten was, namen die hem op jonge leeftijd mee naar blaxploitation-films. Die zitten in zijn DNA. Zijn tot nog toe beste film Jackie Brown overtuigt door een zachtaardig verhaal. Daarin bezorgde hij hét blaxploitation-icoon Pam Grier een tweede carrière, net als Robert Foster en eerder al in Pulp Fiction John Travolta. "Hij maakt van onbekende acteurs sterren en van sterren legendes", verklaart Jamie Foxx in de documentaire. Michael Madsen heeft sinds Reservoir Dogs alles te danken aan Tarantino die van zijn cast en crew een grote familie maakt. De ode aan zijn monteur, wijlen Sally Menke, ontroert in de documentaire. Uiterst boeiend is de blik op zijn werk door de ogen van zijn vaste stuntvrouw Zoe Bell.Tarantino heeft werkelijk alle mogelijke films verslonden. Voor Reservoir Dogs pikte hij letterlijk de grote finale uit de Hongkongprent City Of Fire. "Grote artiesten stelen. Die brengen geen hommages", is zijn adagio. Hij zet genres op hun kop: de oorlogsfilm in Inglourious Basterds, de western in Django Unchained of The Hateful Eight, de martial arts film in Kill Bill, de grindhouse en slasherfilm in Death Proof. Je ziet zijn liefde voor cinema als hij je leidt door zijn films die hij dan ook nog eens volstouwt met de verrukkelijkste songs en zelfs flarden symfonische soundtrack uit eerdere films. Christophe Waltz: "Quentin tilt alles naar een hoger niveau en hijzelf en zijn films worden gedreven door uitbundigheid." Het laatste woord is voor maestro Quentin Tarantino: "Als ik een film maak wil ik dat die mijn alles is, als zou ik er voor willen sterven."