...

Uit de 11 opera's die Antonín Dvorák componeerde is Rusalka de enige die 100 jaar later nog regelmatig opgevoerd wordt. Het libretto werd samengesteld uit elementen van De kleine Zeemeermin van Hans Christian Andersen, de legenden van mythologische Ondines, en de Slavische verhalen over Rusalki, ongewenste kinderen die verdronken werden en als dwaallichtjes boven bosvijvers bleven zweven.De verliefde waternimf Rusalka moet haar stem opofferen om door een prins van vlees en bloed bemind te kunnen worden. Verblind door de liefde roept ze de hulp in van de heks Ježibaba. Haar liefdesdroom is echter van korte duur. Dvoráks muziek bij dit verhaal klinkt onaards, geheimzinnig, en dreigend. Orkest en zangers geven de natuurwereld en de mensenwereld gestalte. Het lied aan de maan dat Rusalka zingt, is betoverend mooi. Regisseur Alan Lucien Øyen is van oordeel dat nimf en prins naar een ander, authentiek leven verlangen, en ziet daarin een actueel thema. Bovenal wil hij van Rusalka een sprookjesachtige eindejaarsproductie maken waarin ook dansers en solisten van Opera Ballet Vlaanderen een belangrijke rol krijgen toebedeeld.De Munt gaat voor een enscenering die Krzysztof Warlikowski voor Les Contes D'Hoffmann van Jacques Offenbach mag maken. Daarin dwaalt dichter E.T.A. Hoffmann als protagonist doorheen drie van zijn eigen verhalen. Zijn romances met de pop Olympia, de doodzieke Antonia en de malafide Giulietta lopen telkens stuk op een discrepantie tussen droom en realiteit. Na een leven gewijd aan de operette, componeerde Offenbach kort voor zijn dood deze eerste echte opera. De universaliteit van de zoektocht naar ware liefde, en de kunst om daarbij waarheid en fantasie van elkaar te blijven onderscheiden, maken dit operaverhaal tot een ware klassieker.