...

Roger Matthys (1920-2016) was neuropsychiater, Hilda Colle (1919-2004) richtte als arts het Stedelijk Instituut voor Paramedicale Beroepen op in Gent. Samen deelden ze de passie voor kunst, wat zich uitte in een grote verzameldrift. Hun belangstelling ging vooral uit naar jonge kunstenaars die nieuwe paden opzochten. Zo dompelden ze zich onder in de fascinerende wereld van de popart, ze onderhielden contacten met de kunstenaars, nodigden hen thuis uit. Zo kwamen artiesten als Karel Appel, Sol LeWitt, Niele Toroni en het duo Gilbert & George geregeld naar Deurle afgezakt om er te praten over kunst. En het echtpaar Matthys-Colle verzamelde werken van Andy Warhol, Tom Wesselmann, Roy Liechtenstein, George Segal, Christo, James Rosenquist, noem maar op. Na het overlijden van dr. Matthys in 2016 besloot de familie een stichting op te richten en om de werking daarvan te financieren werden enkele werken geveild bij Christie's. Logische volgende stap is de samenwerking met het SMAK. Roger Matthys was in 1957 immers een van de oprichters van de Vereniging voor het Museum voor Hedendaagse Kunst waaruit later het SMAK zou ontspruiten. De Vlaamse overheid deed zijn duit in het zakje door het beroemde werk The Great American Nude #45 van Tom Wesselmann aan te kopen voor 2 miljoen euro. Als gevolg daarvan werden 39 andere weken uit de collectie Matthys-Colle voor 10 jaar ondergebracht in het SMAK. De huidige expositie met werk van het dokterspaar is de eerste in een lange rij, en er komt ook een Matthys-Colle zaal in het SMAK waar werken uit die collectie permanent in dialoog zullen gaan met werken van het SMAK. De eerste tentoonstelling is alvast een voltreffer. Het is niet alleen een ode aan het verzamelaarsechtpaar, maar ook aan de popart die tegelijk een speels karakter en een meedogenloze boodschap inhield, getuige daarvan het meer luchtige werk van Tom Wesselmann, tegenover Big Electric Chair van Andy Warhol, een werk dat nog steeds door merg en been snijdt, een absolute topper van de popart ook, ettelijke tientallen miljoenen euro waard. En of het SMAK daar blij mee is. Het samenbrengen van werken uit de collectie Matthys-Colle met werken van het SMAK en van privécollecties is alleszins een meerwaarde voor de tentoonstelling. Belgische artiesten zoals Evelyne Axell, Marcel Broodthaers, Raoul De Keyser, Etienne Elias, Jef Geys, Guy Dagobert, Pol Mara, Roger Raveel en Panamarenko met de fascinerende vrouwenfiguur in vilt, Feltra, kunnen zich op die manier meten met de internationale toppers uit de collectie Matthys-Colle. Waaruit blijkt dat het SMAK in de loop der jaren naast internationale namen ook een kwalitatief hoogstaande collectie Belgische kunst heeft opgebouwd. Het was de uitdrukkelijke wens van Roger Matthys en Hilda Colle om de collectie na hun overlijden toegankelijk te maken voor het publiek. Kinderen en kleinkinderen hebben die wens ook gerespecteerd en daar kunnen de kunstliefhebbers in ons land alleen maar blij om zijn. Het is kleinzoon Bruno Matthys die de stichting en de collectie beheert."Mijn zussen en ik, onze neven en nichten, we zijn allen tussen de kunst opgegroeid", getuigt hij. "Tot in de keuken, de badkamer, ja zelfs het toilet hingen kunstwerken. Het was telkens een ontdekkingsreis als we bij opa en oma op bezoek gingen. Mijn grootouders geloofden resoluut in de jeugd en steunden jonge artiesten die nieuwe dingen maakten. Hun drijfveer was liefde voor de kunst. En als er eens een kunstwerk van de hand werd gedaan, deed dat soms pijn. Om werk van Warhol aan te schaffen, werden enkele andere werken verkocht, waaronder een van Jean Brusselmans. Tot het einde van haar leven heeft oma daar spijt van gehad."