Operaliefhebbers die de internationale scène in de gaten houden, hadden haar wellicht al enige tijd in het vizier, maar bij het brede publiek is de Litouwse sopraan Asmik Grigorian nog niet zo bekend. Toch kan ze een mooi visitekaartje voorleggen!
...
Vorige zomer pendelde Grigorian tussen dé operahotspots Salzburg en Bayreuth waar ze de rol van Chrysothemis in Elektra met die van Senta in der fliegende Holländer zowat om de twee dagen afwisselde. Het was bij een van die voorstellingen van Elektra dat ik van haar vocaal en dramatisch talent danig onder de indruk raakte en een dag later op zoek ging naar meer info over deze in Vilnius geboren sopraan.Haar beide ouders bleken professionele zangers maar zelf was ze aanvankelijk niet van plan om zangeres te worden. Maar bloed gaat waar het niet kruipen kan en ze rolde in hetzelfde vak als haar ouders. Tijdens haar studententijd werd ze moeder en om aan de kost te komen zong ze zowat alles wat haar pad kruiste.Het vele zingen, vaak in te zware rollen, eiste haar tol. Asmik Grigorian reed zich rond haar 30ste vast in uitputting en stemproblemen. Een stembandoperatie en intensieve stem- en zangtraining betekende een nieuwe start op een veel hoger niveau. En zo leek het alsof de zangeres die haar tweede adem gevonden had in 2018 in Salzburg in Salome een echte ontdekking was. Nu, op haar 41ste, is er ook haar eerste recital-cd-opname met pianist Lukas Geniu?as. Samen brengen ze een selectie uit de intieme en emotionele romances van Sergei Rachmaninov. "Vele van zijn liederen zijn eigenlijk mini-opera's die maar een paar minuutjes duren", schrijft Asmik Grigorian daarover.Het interne conflict staat vaak centraal in deze dramatische liederen, vandaar de titel dissonance. De dramatische inhoud van deze liederen - wanhoop, hartstocht, bittere tranen - vergt veel inlevingsvermogen, maar ook een flexibele en op sommige momenten zeer krachtige stem. Grigorian toont al die nuances, van klein en breekbaar tot aan de grote expressieve kracht.Samen met pianist Lukas Geniu?as die Rachmaninovs pianopartijen tot leven brengt en perfect samenspel aflevert, verbluft ze met een heerlijke vertolkingen van dit ten onrechte wat onderbelichte repertoire.