...

Zo schreef Frédéric Devreese een symfonie, opera's, koormuziek, balletsuites en concerto's waarvan zijn Concerto nr. 4 voor piano en orkest in 1983 als het verplichte werk voor de Koningin Elisabethwedstrijd fungeerde. Devreese werd in 1929 in Amsterdam geboren uit twee musicerende ouders. Tijdens de Tweede Wereldoorlog speelden Amerikaanse soldaten bij de familie Devreese thuis op piano. Het zou de invloeden van George Gershwin en jazz kunnen verklaren in sommige van Devreeses eigen werk. Hij studeerde aan het Brusselse conservatorium en won in 1949 de compositieprijs in Oostende met zijn eerste pianoconcerto waardoor hij in Rome en Wenen kon gaan studeren. Later zou de genereuze Devreese zelf de jeugd ondersteunen als dirigent van het Belgisch jeugdorkest en drijvende kracht achter de Tenuto-wedstrijden. In 1956 keerde hij terug naar België waar hij eerst meewerkte aan een documentaire over de schilder Paul Klee. Het waren zijn eerste stappen in de filmwereld, al begeleidde zijn vader Godfried eerder al stille films. Voor de BRT zou Frédéric Devreese onder andere de klankband verzorgen bij uitzendingen rond Expo '58. Zijn echtgenote was de BRT-cultuurjournaliste Annie De Clerck. Naast werk voor Marion Hänsel ( Les noces barbares) en Hugo Claus ( Het sacrament) staat Frédéric Devreese vooral bekend als huiscomponist van André Delvaux ( Benvenuta). De samenwerking verliep vanzelf doordat de regisseur over zo'n muzikaal gevoel beschikte dat hij op voorhand al wist waar hij welke muziek van Devreese zou gebruiken en die laatste soms alleen nog de melodie moest invullen.Vorig jaar kreeg Frédéric Devreese naar aanleiding van zijn 90ste verjaardag een Lifetime Achievement Award op de World Soundtrack Awards op het Film Fest Gent (zie elders in deze krant). Zijn stijl werd omschreven als magisch realistisch. Wij vinden het pure magie.