...

Tijdens de voorbije twee edities van de Salzburger Festspiele vertolkte El?na Garan?a de tien liederen met de Wiener Philharmoniker onder leiding van Christian Thielemann kort na de heropening van de concertzalen.Het eerste concert vond plaats in augustus 2020 na de eerste lockdown, toen nog met een beperkt aantal luisteraars in de zaal. Op het programma stonden de Wesendonck Lieder van Richard Wagner. De operacomponist zette rond 1857/58 vijf gedichten van zijn muze Mathilde Wesendonck op muziek. De vurige relatie tussen de twee reeds getrouwde protagonisten, gooide Wagners privéleven danig overhoop, maar zette hem ook aan om het allerbeste als componist in zichzelf naar boven te halen. Hij stortte zich op thema's als liefde, melancholie, verlangen, dood en verlossing. Zo werden de muzikale uitwerkingen van deze liederen meteen ook voorbereidende studies voor zijn muziekdrama Tristan und Isolde, een weergaloos meesterwerk dat uit die onmogelijke liefde voor Mathilde ontstond.Op dit album klinkt de orkestversie die Felix Mottl maakte. Het orkest spreidt een genuanceerd en kleurrijk klanktapijt uit voor de warme mezzo van El?na Garan?a die in het lage register een diepe indruk maakt. Ze verenigt de verzen van Mathilde Wesendonck met de tonen van Richard Wagner en tilt ze op naar een geheime ontmoeting op eenzame hoogte. Mahlers vijf Rückert Lieder vertolkten dezelfde uitvoerders een jaar later op dezelfde plek. Opnieuw volgde het concert na enkele maanden van gesloten concertzalen en weinig livemuziek. Deze keer was de zaal in Salzburg wel volledig gevuld en de honger naar muziek en poëzie moet immens geweest zijn. Die specifieke omstandigheden maken dat deze Mahler-liederen, en in het bijzonder Um Mitternacht en ich bin der Welt abhanden gekommen diep doordringen. Met dank aan El?na Garan?a die deze muziek duidelijk een warm hart toedraagt.