...

Gérard Borg is huisarts, Jeanne-Yvonne Borg hematologe. Ze leerden elkaar kennen als student aan de universiteit. Jeanne-Yvonne kon in de verste verte niet vermoeden dat het circus hun passie zou worden, ware het niet dat Gérard als kind al gefascineerd was door het circus. Toen Gérard als bij toeval de kans kreeg om een Amerikaanse circusaffiche te kopen, laaide de passie op. Dit is het verhaal van een echtpaar dat een leven leidde in dienst van de geneeskunde én van het circus. "Circusartiesten uit de hele wereld vroegen ons om hulp als ze medische zorg nodig hadden." De topexpositie heeft plaats in het prachtige decor van het Musée des Beaux-Arts in Rouen, waar de kunstcollectie van het echtpaar Borg aangevuld wordt met museale topstukken. Aan de hand van affiches, tekeningen, schilderijen, memorabilia allerhande wordt een beeld geschetst van het circus vanaf eind 18de eeuw tot de eerste helft van de 20ste eeuw. Wonderbaarlijk hoe het circus letterlijk de wereld veroverde, zich met indrukwekkende konvooien met artiesten, logistieke medewerkers, tientallen paarden, een massa olifanten, leeuwen en tijgers, en een reusachtig tentenkamp over alle continenten verspreidde. Het circus stond in de ban van de moderniteit en werd gedreven door reusachtige reclames. Top of the bill was het Barnum and Bailey Circus, the Biggest Show on Earth, dat met een reusachtige karavaan de hele wereld rondtrok én naam gaf aan de term 'barnumreclame'. Getuigenissen daarvan zijn buitengewoon mooie affiches, waarop acrobaten, goochelaars, worstelaars, dierentemmers, trapezisten, indianen, noem maar op... de hoofdrol spelen en de fantasie prikkelen. Maar ook kunstenaars voelden zich aangetrokken door dit immense spektakel en lieten zich inspireren tot prachtige werken waarin de pracht en praal van het circus, maar ook het leven achter de schermen werd geëtaleerd. Zie de prachtige werken van Pierre Bonnard, Ossip Zadkine, Fernand Léger, Georges Rouault, Raoul Dufy, Albert Gleizes die je op de tentoonstelling kan bewonderen. Adembenemend zijn dan weer de schilderijen van Gustave Doré en Armandus Faure waarin ook de donkere kant van het circus wordt getoond, het verdriet van de clowm om zijn zoontje dat een dodelijke val heeft gemaakt, de eenzaamheid van de artiesten achter de coulissen... In het Muséum d'Histoire Naturelle, eveneens in Rouen, is een tentoonstelling voor fijnproevers te zien met Japanse houtdrukprenten, rond het thema van het circus dat in het Land van de Rijzende Zon een aparte invulling kreeg. Er is ondermeer werk te bewonderen van Toyokuni, Kuniyoshi, Kunisada die Japanse vormen van acrobatie tonen die hun oorsprong vinden in het kabukitheater. Na de opening van het land in de tweede helft van de 19de eeuw waren de Japanse kunstenaars gefascineerd door de westerse circuskonvooien die ook hun land bereikten. In 1886 werd het Italiaanse circus van Chiarini zelfs uitgenodigd om op te treden voor keizer Mitsuhito die zo voor het eerst in levende lijve olifanten, leeuwen en tijgers te aanschouwen krijgt en dat beloont met een zak vol gouden dollars. Voor de twee andere exposities moet u buiten de stad zijn, in twee industriële sites. In het Musée Industriel de la Corderie Vallois in Notre-Dame de Bondeville, zo'n 30 kilometer ten noorden van Rouen, ligt de focus op de prachtige kostuums van het circus. In La Fabrique des Savoirs in Elbeuf-sur-Seine, zuidwaarts van Rouen, wordt hulde gebracht aan de Amerikaanse kolonel Cody, beter bekend als Buffalo Bill, die in 1889 ter gelegenheid van de Universele Tentoonstelling en tijdens zijn afscheidstournee van 1905 in Frankrijk te zien was. Ook in Elbeuf bevindt zich het prachtige Cirque-Théatre, een theater à l'italienne gebouwd in 1892 in ronde vorm met een indrukwekkende dakconstructie van 17 meter hoog. In het kader van Cirque & Saltimbanques vinden hier een aantal voorstellingen van hedendaags circus plaats. Met deze prachtige expo zet de stad Rouen haar kandidatuur als Culturele Hoofdstad van Europa voor 2028 dik in de verf.