...

Maarten Schuermans mag u een levende encyclopedie noemen. Op zijn blog popkenner.be betuigt hij zijn passie voor muziek. In de zomer van 2018 trok hij samen met muzikanten Bjorn Eriksson en Alain Rylant naar het diepe zuiden van de VS. In het boek Des Duivels krijgt u een verslag van deze omzwervingen. U krijgt het gevoel op een roadtrip te vertoeven met dit boek als reisgids. Luister tijdens het lezen naar de Spotify-lijst die Schuermans samenstelde met zowat alle artiesten die u in het boek aantreft. Maarten Schuerman omschrijft in zijn inleiding hoe hij op zoek ging naar de muziek van het volk. Dat werd zijn queeste: "De muziek die werd gezongen op de velden tijdens het werk, in de kerken tijdens de erediensten, gespeeld tijdens feesten en begrafenissen." Dat leidde hem naar de katoenvelden waar de religieuze gospelmuziek ontstond, naar de kroegen en bordelen van het verderf. Een tocht van Atlanta en de Appalachen langs Nashville, Memphis en New Orleans tot Austin. Uit dit boek komt duidelijk naar voren dat de hedendaagse popmuziek zijn wortels vindt in slavernij en rassenscheiding wat leidde tot genres als blues, cajun, country, hillbilly, folk en jazz die zowat alles wat u nu op de radio hoort hebben beïnvloed. Schuermans toont met voorbeelden aan hoe artiesten zo divers als Beyoncé, Nick Cave of Novastar er schatplichtig aan zijn.Die slavernij en Amerikaanse apartheid zorgden voor kruisbestuivingen en muziek die verschilde van regio tot regio. De diverse genres komen aan bod dankzij bekende en minder bekende muzikanten en muziekpioniers. Elke melomaan kent Alan Lomax of Robert Johnson en Muddy Waters. Wij leerden dankzij het boek bijvoorbeeld Ralph Peer kennen die in 1923 de eerste zogenaamde field recordings zou maken, opnames bij de mensen thuis of tijdens evenementen wat leidde tot ongelofelijke muzikale ontdekkingen. Veel aandacht krijgt Paramount Records, een van de platenlabels die race records, muziek van zwarte artiesten op de markt bracht, zowat de basis van de jazz- en bluesopnames. In het kader van de Black Lives Matter problematiek kunnen we niet rond de muziek die ontstond op de plantages of in de gevangenissen ( chain gang). De geketende gevangen die uren moesten zwoegen, zongen om het werk draaglijk te maken, de zogenaamde 'work songs'. Hier kiemde de blues. Dit zingen werd alleen gedoogd tijdens het werk en de kerkdienst. Schuermans duidt de verschillen tussen de regio's. In New Orleans waar de Fransen eveneens slaven uit Afrika lieten werken, zijn de bazen iets milder. In tegenstelling tot de slaven in Mississippi krijgen ze daar zondag wel vrij, zelfs om samen te komen in tuintjes, op pleintjes om te dansen en te zingen. Zo kunnen zij hun geloof en cultuur verder uitdragen. De zogeheten Jim Crow wetten hadden een onmiskenbare invloed op het ontstaan van de volksmuziek. Die wetten ontleenden hun naam aan het gelijknamige lied Jim Crow waarmee de blanke 'blackface' performer Thomas 'Daddy' Rice een racistische karikatuur neerzette van de zwarten en veel succes oogstte in de 19de eeuw. De wetten zorgden voor een totale segregatie en tot de jaren 1960 voor een gescheiden muziekcircuit, het Chitlin Circuit. Ontroerend en legendarisch is het verhaal van B.B. King die in juni 1968 op een festival in San Francisco zonder het vooraf te weten optreedt voor een uitsluitend blank publiek. Hij raakt in paniek, krijgt een staande ovatie en vanaf dat ogenblik zal hij voor een groter en diverser publiek spelen.Uit hun omzwervingen met Schuermans, puurden Eriksson en Rylant met hun band Eriksson Delcroix al de plaat The Riverside Hotel, genoemd naar het gelijknamige hotel in Clarksdale, een voormalig ziekenhuis (G.T. Thomas Afro-American Hospital) waar Bessie Smith overleed aan haar verwondingen na een auto-ongeval.Inmiddels vond een succesvolle crowdfunding plaats om een plaat met muziek van Paramount Records, geperst op 10" vinyl en met het formaat en de look van een oude 78-toerenplaat, uit te brengen. In afwachting van die release is er Des duivels?, een goddelijk boek.