...

Als alternatieve passiemuziek kan zeker ook Miserere van Arvo Pärt uit 1989 aangehaald worden. Er verscheen zopas een nieuwe opname van dit werk die het Chor des Bayerischen Rundfunks en het Oostenrijks ensemble voor Nieuwe Muziek onder leiding van Howard Arman op de Salzburger Festspiele in 2019 maakten. De maestro was naar verluidt bijzonder enthousiast over hun uitvoering. De cd wordt aangevuld met studio-opnames van andere Pärt-werken. Ze is meteen ook een cadeau aan Arvo Pärt die in september 85 werd. In het Miserere combineerde hij fragmenten uit het Dies irae van de dodenmis met de tekst van psalm 50, een uiting van het individuele menselijke berouw van koning David die er zijn wanhoop vertolkt. De psalmtekst gaf Pärt aan vocale solisten begeleid door 'uitverkoren' instrumenten, terwijl de teksten van de Dag des Oordeels door het hele koor met alle instrumenten samen gebracht worden.De structuur van de compositie wordt mede bepaald door wiskundige regels, en ook leestekens of het aantal lettergrepen bepalen mee de melodie. "Dit werk is zo gestructureerd dat er één ademhaling is voor elk woord, alsof men na het uitspreken van elk woord zijn kracht moet verzamelen voor het volgende woord", aldus Pärt. Het Chor des Bayerischen Rundfunks voert Pärts muziek al 40 jaar uit, vaak onder het toeziend oog van de com- ponist. Ze brengen dit exemplarische werk uit Pärts tintinnabulistijl met heel veel precisie en inleving.