...

Als kind startte Amandine Beyer in Aix-en-Provence met het bespelen van de blokfluit. Later zou ze voor de viool kiezen. Ze trok naar het conservatorium van Parijs waar ze met een eindverhandeling over Karlheinz Stockhausen afstudeerde. Kort daarna raakte ze gefascineerd door oude muziek. Aan de Schola Cantorum in Bazel ging ze barokviool studeren. Al gauw vond ze haar weg in tal van barokensembles. Ze richtte zelf ook groepen op waarmee ze diverse programma's bracht, niet zelden herontdekkingen van minder bekend repertoire. Telkens slaagt ze erin om met enthousiaste vertolkingen die verborgen parels te laten schitteren. Op donderdag 2 december komt Beyer naar Antwerpen met Les cornets noirs, een ensemble van strijkers, trombones en cornetto, om muziek uit Venetië rond 1600 te laten ontdekken. Er werden toen tal van composities gemaakt voor de doge, de San Marcobasiliek en andere kerken, en er waren genoeg feestelijke gelegenheden waar instrumentale muziek voor ingezet werd. De namen van componisten als Castello, Usper of da Viadana en Rè zijn vandaag minder bekend, maar hun muziek klinkt nog steeds opwindend. De volgende afspraak met Amandine Beyer komt er op zaterdag 12 februari. Dan brengt ze drie partita's voor viool- solo van Bach. Wie de werken destijds speelde is niet bekend. Ze werden pas na Bachs dood uitgegeven, maar ondertussen behoren ze wel tot het kernrepertoire voor violisten. Alleen al de chaconne uit de tweede partitata geldt als een meesterwerk. Amandine Beyer zette de werken enkele jaren geleden integraal op cd, en oogstte heel wat lof met deze uitstekende opname.