...

Inmiddels is het al een aantal jaren traditie dat de openingsfilm het nodige maatschappelijke engagement verbeeldt. Dat geldt ook dit jaar met Les Misérables. Regisseur Ladj Ly gaf zijn langspeelfilmdebuut de naam van de roman van Victor Hugo.Setting: de verpauperde Parijse achterbuurt Montfermeil waar Ly zelf opgroeide. Al speelt de film zich in 2018 af, toch ligt de inspiratie bij de rellen van 2005 in les banlieus. De ultraviolente confrontaties tussen jongeren en politie doen beseffen hoe brandend actueel de door Hugo bespeelde thematiek blijft.Programmadirecteur Wim De Witte: "Op het programma staan nog meer films die het thema radicalisering vanuit verschillende hoeken benaderen. Wat er zo bijzonder is aan Ly's film is dat de film voor nuance pleit. Er is geen enkele partij die door Ly wordt voorgetrokken, de nuance geldt voor alle partijen."Bij cinema met engagement denken velen onmiddellijk aan Ken Loach. Zijn nieuwste Sorry We Missed You focust onder andere op de wanpraktijken rond flexijobs, financiële stress en werkdruk. Zo bereikt Abby haar limiet wanneer ze in haar job als bejaardenverzorgster te weinig tijd krijgt om haar patiënten met de nodige liefde te verzorgen.Onder de belangrijkste gasten bevinden zich dochter van Charles Chaplin en ex-echtgenote van Carlos Saura, Géraldine Chaplin - te zien in diverse films op het festival - en onze eigenste superster Matthias Schoenaerts die in de slotfilm The Mustang het volgende vertelt aan zijn psycholoog: "Ik kan niet goed met mensen om". De rol van kaalgeschoren bajesklant die zich beter op zijn gemak voelt tussen de wilde paarden, is Schoenaerts zo op het lijf geschreven dat velen spreken van zijn beste vertolking ooit. Regisseur en acteur komen de film zelf voor stellen op Film Fest Gent.Niet zonder trots melden we bovendien dat onze Unie van de Filmkritiek haar 65-jarig bestaan op Film Fest Gent viert met de vertoning van What She Said: The Art of Pauline Kael, over de moeder aller critici. Pauline Kael (1919-2001) was een Amerikaanse filmcriticus, ongetwijfeld de meest invloedrijke van haar tijd, die van 1968 tot 1991 schreef voor The New Yorker. Van harte aanbevolen, deze film.Tussen de talrijke Belgische prenten bespelen er heel wat een medisch thema. In All Of Us van Willem Wallyn ( Film 1, De 16) komen terminale patiënten samen in een zelfhulpgroep, onder begeleiding van een onervaren therapeute vertolkt door Barbara Sarafian. Maaike Neuville speelt een van die patiënten, een terminale huisvrouw. Joke Devynck, Jan Hammenecker, Bruno Vanden Broecke, Ella Leyers en Wim Opbrouck vervolledigen de 'all star'-cast.Pedofilie wordt heel omzichtig behandeld door Patrice Toye in Muidhond, dementie in Mother van Kristof Bilsen. Dat laatste thema komt ontroerend aan bod in de Nederlandse familiefilm Kapsalon Romy over de relatie tussen een kleinkind en haar dementerende oma. Tussen de Belgische films op het festival kijken wij erg uit naar Ghost Tropic van Bas Devos die ons met Hellhole helemaal omverblies.Op de affiche van deze festivaleditie prijkt de karakteristieke kop van Rossy De Palma, fetisjactrice van Pedro Almodóvar. Spanje is het land dat dit jaar een centrale plek krijgt binnen de programmatie. Naast een indringende blik op het huidige Spaanse filmlandschap kan u in dit luik ook terecht voor taboedoorbrekende Spaanse klassiekers zoals Viridiana van Luis Buñuel, Ana y los Lobos van Carlos Saura of Matador van Pedro Almodóvar. Geschiedenisfanaten kunnen hun hart ophalen bij While at War, de nieuwste van Alejandro Amenábar wiens Tesis ook op het festival te bewonderen valt. Met Les Perseides leveren Alberto Dexeus en Ànnia Gabarró hun hedendaagse kijk op het verleden van Spanje.Afsluiten doen we met een korte blik op het luik dat Film Fest Gent uniek maakt in het internationale filmfestivallandschap. Er is op 18 oktober het gala van de World Soundtrack Awards (WSA), waar de Poolse componist Krzysztof Penderecki een Lifetime Achievement Award ontvangt. Penderecki's werk beïnvloedde onrechtstreeks Stanley Kubrick, Martin Scorsese en William Friedkin.De laatste jaren kent de intelligente horrorfilm ( Get Out, Midsommar) een heuse boost. Filmcomponisten dragen als geen ander bij tot de spanning van dit al te miskende genre. Daarom organiseert Film Fest Gent het thematisch concert Hollywood Nightmares: Scary Symphonic Scores.Marco Beltrami is bij de huidige generatie even belangrijk als indertijd Bernard Herrmann voor Alfred Hitchcock. Beltrami is de centrale gast op het WSA Concert en onthult samen met Michaël R. Roskam de geheimen van hun samenwerking voor The Drop, tijdens het jaarlijkse filmmuziekseminarie. Ten slotte krijgt Frédéric Devreese met Benvenuta en een pak andere films van André Delvaux, zowat de vader van de Belgische filmmuziek, naar aanleiding van zijn 90e verjaardag een muzikaal portret. Bij de muziekfilms zijn wij benieuwd naar A Dog Called Money over de laatste cd van PJ Harvey. Geniet van het filmfeest.