...

Vorig jaar bracht artistieke duizendpoot Miranda July een monografie uit die chronologisch haar werk van 1992 tot 2020 overspant. Op de pagina hiernaast gaan we uitvoerig in op haar talrijke andere kunstuitingen want July is zoveel meer dan een filmmaker en auteur.Haar beide ouders zijn schrijver en uitgever. Haar debuut als schrijver kwam er toen July samen met een vriendin het fanzine Snarla uitbracht waarin je experimentele feministische fictie kon lezen. "Vanaf het begin was ze een fulltime artieste die van 9 tot 5 in haar kantoortje creëerde en 's avonds als winkelbediende, serveuse en zelfs als stripper in een peepshow werkte om in haar levensonderhoud en kunst te kunnen voorzien", zo getuigt een vriendin daarover. Tussen 2003 en 2007 schreef ze kortverhalen die onder andere in The New Yorker verschenen en gebundeld werden in No One Belongs Here More Than You, in het Nederlands uitgegeven bij De Bezige Bij. In 2015 verscheen haar voorlopig enige roman The First Bad Man waarin een jonge kwetsbare vrouw centraal staat die al heel haar leven een gezwel in haar keel heeft. We herinneren ons nog als gisteren hoe we ondersteboven waren toen we Me and You and Everyone we Know in de bioscoop zagen. Zoiets hadden we nog nooit gezien. Regisseuse Miranda July won toen de felbegeerde Camera d'Or voor het beste debuut mee in Cannes. We spreken 2005.De nu bijna 47-jarige July wou echter al veel langer films maken. In afwachting dat ze zelf achter de camera zou plaatsnemen, kwam ze in 1995 op de proppen met Big Miss Moviola, later herdoopt tot Joanie 4 Jackie, een underground distributienetwerk waarbij jonge vrouwelijke filmmakers hun filmpjes konden insturen. Vanaf 1996 maakte ze verscheidene kortfilms en toen ze klaar was met het draaien van haar eerste langspeelfilm schreef ze de dialogen voor het hilarische (op youtube te bekijken) Are you the favorite person of anybody? Van 2000-2007 liep het verbluffende project Learning To Love You More waarbij de bezoekers van de gelijknamige site een opdracht kregen van July die ze onder andere met video's konden vervullen.En toen was er Me and You and Everyone we Know en ontdekte de wereldwijde cinefiele gemeenschap het genie van Miranda July. In de film speelt ze zelf een hoofdrol als eenzame artieste die een relatie begint met een schoenverkoper en vader van twee kinderen. Een daarvan is de zevenjarige Robby die een bizarre internetromance heeft met een vreemdeling.In een scène komt de regel 'Pooping back and forth' voor als een soort verboden seksuele handeling waarvoor July later een logo zou maken dat zelfs op T-shirts en als tattoo verscheen. In een interview dat de inleiding vormt in de nieuwe monografie van haar werk, vertelt ze dat ze die scène schreef na het bekijken van Agnes Varda's Le Petit Amour, waarin een 40-jarige Jane Birkin een relatie had met een 15-jarige jongen. Trouwe lezers van de filmrubriek in Artsenkrant herinneren zich nog het interview dat we afnamen van Miranda July naar aanleiding van haar tweede langspeelfilm The Future (2011) over een koppel dat vreest aan individuele vrijheid te zullen inboeten wanneer ze een kat adopteren. July is zelf getrouwd met regisseur Mike Mills ( 20th Century Women) van wie ze in 2012 beviel van een non-binair kind.Je kan het zo gek niet bedenken of Miranda July heeft het al bedacht. Zo experimenteerde ze in 2014 met een bijster originele app, genaamd Somebody, die werd voorgesteld op het Filmfestival van Venetië. Wanneer je via die app een bericht stuurt naar een vriend, komt dat bericht automatisch terecht bij een andere persoon die ook op de app zit en berichten wenst te ontvangen van vreemden. Bij de lancering van de app zaten ook begeleidende kortfilms. We prijzen ons gelukkig dat we vorig jaar op Film Fest Gent July's nieuwste langspeelfilm Kajillionaire konden meepikken, een zoveelste briljante bespiegeling op la condition humaine. Evan Rachel Wood speelt een jonge vrouw die samen met haar weirdo ouders (vertolkt door een onherkenbare Debra Winger en Richard Jenkins) op een zachte manier mensen oplicht om te overleven. Deze ontroerende, breekbare prent bevat de typische Miranda July humor, doet denken aan Oscarwinnaar Parasite en zal heel hoog in de eindejaarslijstjes eindigen. Wegens corona voorlopig alleen online te bekijken waar u gelukkig gigantisch veel materiaal van Miranda July vindt. Enjoy!