...

De titel We Have A Dream verwijst uiteraard naar I Have A Dream, de speech die Martin Luther King in 1963 gaf tijdens de Mars op Washington en die uitgroeide tot een van de bekendste toespraken uit de wereldgeschiedenis. Op onvergelijkbare wijze riep King op tot vrijheid en gelijkheid. Ook Tutu Puoane en het Brussels Jazz Orchestra maken met We Have A Dream een vuist voor de mensenrechten. Muziek is daarvoor een gekend vehikel. Protestsongs tegen bijvoorbeeld slavernij en oorlog en voor gelijke rechten zijn verweven met de muziekgeschiedenis van de voorbije eeuwen. Zelfs al voelen ze soms aan als een druppel op een hete plaat."Als muzikant/artiest wens je soms dat je dat ene nummer zou kunnen zingen of schrijven dat racisme, armoede, oorlog en al het onrecht ter wereld zal uitvegen. Helaas kunnen songs enkel een licht werpen op deze zaken, maar veranderen ze niet noodzakelijk iets. Wij, muzikanten/artiesten, blijven hoe dan ook proberen", zo zegt zangeres Tutu Puoane. Niet toevallig werd We Have A Dream gemaakt in partnership met Amnesty International.Pop, rock & soulFrank Vaganée (51), artistiek leider van het Brussels Jazz Orchestra, en Tutu Puoane (38) doken in hun platencollectie en selecteerden hun persoonlijke favorieten uit de geschiedenis van de protestsong. Opvallend is dat ze daarbij niet meteen grepen naar jazzrepertoire. Zo ontbreken songs van Billie Holiday of Abbey Lincoln in het rijtje. Wel kozen ze voor composities die pop-, rock- of soulgelateerd zijn, vooral van de late jaren 1960 en uit het begin van de jaren 1970. Werk van Joni Mitchell en Nina Simone keert meermaals terug, maar ook songs van Marvin Gaye, Donny Hathaway, Stevie Wonder en - misschien verrassend - Rod Stewart staan op het programma. De vreemdste eend in de bijt is It's Not Easy Being Green, door Joe Raposo geschreven voor The Muppet Show. Met Not Yet Uhuru van Letta Mbulu refereert Tutu Puoane aan haar Zuid-Afrikaanse wortels - ook al woont ze sinds vele jaren in Antwerpen.Verbindende krachtDe keuze om qua repertoire vrij breed in te zetten, past bij het muzikale profiel van zowel het Brussels Jazz Orchestra als Tutu Puoane. Zo pakte het Brussels Jazz Orchestra in 2016 uit met een Brelproject. Ook Puoane heeft zich steeds door diverse genres laten inspireren. Zij toert bijvoorbeeld later dit seizoen opnieuw met haar The Joni Mitchell Project. De keuze leidt ook tot verrassende resultaten. Zo groeit We Dance Alone in een arrangement van Bert Joris uit tot een orkestraal majestueus eerbetoon aan de slachtoffers van het Chileense Pinochetregime - voor wie Sting de song in 1987 schreef. Het door het hele orkest gezongen War, oorspronkelijk opgenomen door The Temptations en hier in een arrangement van Bert Joris, klinkt al even fris.Doorheen het ganse repertoire toont Puoane zich een gerijpte en beheerste zangeres, die op jazzvlak in België haar gelijke niet kent. Opvallend is dat ze, anders dan bijvoorbeeld Nina Simone, niet met de kwaadheid zingt die je van het onderwerp zou kunnen verwachten. Puoanes benadering getuigt veeleer van een grote warmte en betrokkenheid. En misschien is die verbindende kracht ook wel wat dit repertoire in deze tijd nodig heeft.De concertreeks We have a dream gaat op vrijdag 23 februari om 20u van start in deSingel, Antwerpen. Info en tickets op www.desingel.be, tel. 03 248 28 28. Nadien ook in Brussel, Gent, Mechelen, Strombeek, Brugge en Leuven. Info op www.brusselsjazzorchestra.com.De cd We Have A Dream door Tutu Puoane en het Brussels Jazz Orchestra werd uitgebracht op SoulFactory Records, SFR-CD010.