...

Kunstenaars die erin slagen om een smoel te kweken én tegelijkertijd een populariteit te verwerven, zijn zeldzaam. Zeker in het theater, waar de grootteorde der dingen toch altijd een zeker draagvlak veronderstelt dat voor Vlaamse gezelschappen bijvoorbeeld door de taalgebondenheid van de meeste voorstellingen al niet zo evident is. Abattoir Fermé is hier een zeldzaam voorbeeld van.Het gezelschap haalt zelf onder meer de anekdote aan dat voor Apocalypso (2012) de kortste (!) wachtlijst 75 mensen per avond telde. Nu springt Abattoir Fermé daar zelf ook slim en strategisch mee om. De groep toert graag en veel, maar waakt ook over de exclusiviteit van sommige projecten.Zijn eindejaarsspektakels bijvoorbeeld spelen enkel in de thuishaven Mechelen, met als gevolg dat, zoals bij popsterren, sommige diehard fans hiervoor speciaal vanuit het buitenland naar Mechelen afreizen. Ook DE EXPO SHOW is zo'n snoepje. Het project is een coproductie met Cultuurcentrum Mechelen en kunstencentrum nona, en valt enkel in Mechelen te zien.Zelf weigert Abattoir Fermé DE EXPO SHOW een tentoonstelling te noemen, maar desondanks komt het daar toch op neer. DE EXPO SHOW is wel een tentoonstelling zonder weerga.Dat heeft onder meer de setting te maken. In de weken voorafgaand aan de expositie, draaide Abattoir Fermé zijn eerste langspeelfilm Hotel Poseidon in de tentoonstellingszalen van Cultuurcentrum Mechelen. Na de opnames werd de set heringericht voor DE EXPO SHOW.Als bezoeker stap je een geënsceneerde wereld binnen die de stempel van artistiek leider Stef Lernous en vormgever Sven Van Kuijk draagt. Het resultaat is wonderlijk én groezelig. Even apart is dat de leden van de artistieke kern zelf worden tentoongesteld (daarover meer vertellen zou echter jammer zijn).Het blijft echter niet bij een showen shockeffect. DE EXPO SHOW geeft tevens een oprechte inkijk in de wereld achter de voorstellingen van Abattoir Fermé: de diverse inspiratiebronnen, de wijze waarop de kostuums en de muziek tot stand komen... Zelfs organisatorische en productionele aspecten komen aan bod.DE EXPO SHOW is voor wie minder met Abattoir Fermé vertrouwd is, allicht een bizarre maar intrigerende ontdekkingstocht. De aficionado kan zich verkneukelen in de gulle manier waarop het gezelschap zijn 20-jarige geschiedenis etaleert, inclusief de aanwezigheid van sommige fetisjobjecten die aan specifieke voorstellingen gelieerd zijn, zoals het rode lint uit Tinseltown (2006).Parallel aan DE EXPO SHOW, verscheen bij Lannoo, dezelfde uitgeverij die tien jaar geleden het verjaardagsboek Anatomie - 10 jaar slachten publiceerde, het boek Het abc van Abattoir Fermé.De titel geeft het al aan: net als de expositie, is ook het boek niet lineair opgebouwd. Het heeft de vorm van een lexicon. Aan de hand van dagboekfragmenten, repetitieverslagen, korte teksten over een personage of een object, en vele foto's wordt er stilgestaan bij de producties van Abattoir Fermé en hoe ze tot stand zijn gekomen.De langste bijdrage is een interview met Stef Lernous door Karel Vanhaesebrouck, waarin onder meer de lof van de stad Los Angeles gezongen wordt, een van de fascinaties van Lernous. Het abc van Abattoir Fermé is even speels als waardevol. Ook al zijn het twee verschillende entiteiten, soms echoën DE EXPO SHOW en het boek elkaar. Abattoir Fermé mag er trots op zijn hoe het zijn verjaardag viert.